Morgenstjernen

av (forfatter), Gard Skagestad (oppleser), Anna Bache-Wiig (oppleser), Andreas Koschinski Kvisgaard (oppleser), Sofie Frøysaa (oppleser), Anne Ryg (oppleser), Kyrre Haugen Sydness (oppleser), Marit Adeleide Andreassen (oppleser), Even Rasmussen (oppleser) og Silje Storstein (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

Det er en helt vanlig kveld i august. Litteraturprofessoren Arne og kunstneren Tove er sammen med sine barn på feriestedet på Sørlandet. Deres venn, dagdriveren Egil, befinner seg på en hytte i nærheten. Presten Kathrine er på vei hjem fra et seminar, journalisten Jostein er ute på byen, kona hans Turid som er hjelpepleier har nattevakt. Over dem alle dukker det plutselig opp en enorm stjerne på himmelen. Ingen, selv ikke astronomene, vet sikkert hva slags fenomen det er. Er det en stjerne som brenner ut? Hvorfor har da ingen sett den før? Eller er det en helt ny stjerne? Langsomt legger nyhetens interesse seg, og livet går videre, men ikke helt som før, for uvanlige fenomener begynner å inntreffe i utkanten av menneskenes tilværelse. Alle de forskjellige personene som romanen følger disse dagene i august, forstår det som hender ulikt, og alle bakser med problemer i sine egne liv.

"Morgenstjernen" er en roman om det vi ikke forstår, om det store dramaet sett gjennom det lille livets begrensede linse. Men først og fremst er det en roman om hva som skjer når de mørke kreftene i verden settes fri.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

KNAUSGÅRD GOES NETFLIX: Morgenstjernen er konstruert som en tv-serie hvor vi følger flere karakter i parallelle scener. Det kunne vært et godt grep, men fungerer mindre bra. Stemmeleiet og stilen er svært lik fra karakter til karakter, selv om de har både ulikt kjønn, alder og livssituasjon. KOK har ikke ønsket eller tatt seg til tid til å gi karakterene distinkt språklig preg.

UFULLENDT SYMFONI: Den episodiske strukturen gjør at vi kastes inn i mange ulike situasjoner og noen av de medrivende og godt skrevet. men samtidig også formelbasert. Morgenstjernen dukker selvsagt opp hos alle og i hver episode kommer det uforklarlige hendelser fra dyreriket. Dette kunne blitt fint, som i en symfonier, hver temaet blir gjentatt på nye måter, men problemet i en roman er at vi forventer at dette til slutt bindes sammen, men KOK har ikke det som ambisjon tydeligvis.

FOR MYE, FOR FORT Romanen rommer mange elementer og et utgjør et rikt villniss av temaer og interessante spørsmål, særlig framtredende er kanskje forholdet mellom foreldre og barn, men også religiøse og filosofiske spørsmål. Problemet er at det vanskelig å se KOK faktisk klarer å håndtere dette på en måte som leseren større innsikt eller grunn til å stoppe og reflektere. Han evner ikke å gi tilstrekkelig dybde eller vekke nok interesse. Det skjer verken en forandring eller en avklaring som sitter igjen. I stedet blir vi sittende igjen med spørsmålet: Var dette alt? Er det ikke en, nei mange, episoder til?

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Deler av denne er utrolig velskrevet og fengslende, og jeg tar meg selv i å tenke at dette må være det beste Knausgård har skrevet. Mens i andre deler av boken klarer jeg såvidt å holde interessen oppe nok til å fortsette å lese.

Jeg liker måten vi kommer under huden på noen av karakterene på. Deres skamfulle og pinlige sider utleveres i detalj. Gjennom dette fokuseres det på viktige temaer som utroskap, fyllekjøring, pillemisbruk, psykisk helse og selvmord - iblandet magi - for å nevne noe.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hva gjør vi med det vi kan ane, men ikke vite?
Vi lukker øynene for det.
Vi er litt som den fulle mannen som en sein kveld står og stirrer mot den opplyste bakken under lyktestolpen da noen forbipasserende stanser opp og spør om han leter etter noe. Han nikker, han leter etter nøkkelen sin. De forbipasserende hjelper ham å lete, men nøkkelen er åpenbart ikke der, og de spør ham om han er sikker på at han mistet den akkurat her. Nei da, sier den fulle mannen, jeg mistet den der borte – og han peker inn i mørket – men der vil jeg jo aldri finne den, så jeg leter heller her i lyset.

Jeg måtte egentlig pisse, men prioriterte å komme meg ut av huset. Likte heller ikke å pisse ved siden av de nye kollegene. Kunne så klart tatt en bås, men da ville bare folk tro at jeg ikke klarte å pisse sammen med andre. Man kan si mye om meg, men nevrotisk vil jeg ikke ha på meg å være.

Tankene behøvde ikke å være sanne, ikke engang sannsynlige, for å begeistre ham. Det holdt at de var nye. Men hva om tankene oppførte seg på samme måte? noe ble tenkt, og når det først var tenkt, ble det tenkt igjen og igjen, overalt, og etter noen generasjoner var tankene så innetenkte og vanebelagte at det de bar på, var som en slags naturlover.

Det er litt med døden som med forholdet til Gud, bare omvendt: intellektuelt sett forstår jeg at Gud og det guddommelige ikke finnes, men jeg tror likevel at det gjør det. Med andre ord: jeg tror at jeg ikke skal dø, og at Gud finnes, samtidig som jeg vet at det motsatte er tilfellet
Hva er det å vite?
Hva er det å tro?

– Hva med «hjertets trær faller om», sa jeg. Og så noe som rimer på «om»?
– Brum! sa Frode. «Hjertets bjørn sier brum».

• "I kyklopenes land - tekster 2009-2018" av Karl Ove Knausgård
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Fuglene under himmelen" av Karl Ove Knausgård
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Vinter" av Ali Smith
  • "Dagsordenen - en historie" av Éric Vuillard
  • "Så mye lengsel på så liten flate - en bok om Edvard Munchs bilder" av Karl Ove Knausgård
  • "Uforvarende" av Karl Ove Knausgård
  • "Vernon Subutex - 3" av Virginie Despentes