Ulvene fra evighetens skog

Oktober 2021 Innbundet

«Ulvene fra evighetens skog» er en frittstående fortsettelse av fjorårets roman «Morgenstjernen».

«Ulvene fra evighetens skog» åpner i 1986. Det er regjeringskrise i Norge, og en atomreaktor langt borte i Tsjernobyl har eksplodert. Syvert Løyning, en ung mann på tyve år, vender hjem fra militæret til sin mor og bror i huset deres utenfor en større by på Sørlandet. En natt drømmer han om sin døde far. Det er som om faren vil ham noe. Men hva? Han begynner å undersøke det som ligger igjen etter faren. Sporene leder til Sovjetunionen.

Romanens andre del foregår i Russland i vår tid. Vi møter biologen Alevtina som en helg drar til Samara sammen med sin sønn for å feire farens åttiårsdag. Som ung stilte Alevtina de helt store spørsmålene, som hvor livet kommer fra og hva det egentlig er. Disse dagene har hun mer enn nok med sitt eget liv - forholdet til sønnen, og til faren, som hun alltid har vært nært knyttet til. Vi møter også hennes venninne Vasilisa, en poet som skriver en bok om et særegent og gammelt trekk ved den russiske kulturen: troen på evig liv.

«Ulvene fra evighetens skog» er en suggestiv og dypt engasjerende roman som utvider utforskningen av den tiltakende apokalyptiske situasjonen som ble beskrevet i Karl Ove Knausgårds forrige roman, «Morgenstjernen».

Forlag Oktober

Omtalt tid 1980-1989 2000-2049

Omtalt sted Russland Sørlandet

Jeg innrømmer det med en gang: jeg skumleste deler av Syverts historie, og jeg hoppet over mange av sidene som inneholdt det jeg nesten vil kalle faglitteratur, som like gjerne kunne stått i et fagtidskrift.
Og til deg som forventer en fortsettelse av Morgenstjernen: dette er enda en bok om hva som skjer FØR stjerna kommer.
Etterhvert ble det ganske så spennende å finne ut av hvordan det gikk med Syvert, selv om det var litt langdrygt og fullt av hverdagslige detaljer i starten. Knausgård skriver godt og gjør noen fiffige grep med å flette sammen personer som har mer eller mindre med hverandre å gjøre, samt gjøre hopp i tida. Han kommer med en del små hint og frampek til det rare som skjer når stjerna kommer.
Tror nok at min endelige mening om boka avhenger av hvordan neste bok blir (for den kommer vel!?) og om den henter og samler trådene fra de to forrige bøkene.

Biblioteket, det er håpet, men også trøsten.

Å leve er å justere, lempe, tilpasse, bruke sine evner og godta sine begrensninger.

Jeg satte ølene og colaen i kjøleskapet, la snacksen i skapet, gikk bort til doen for å drite, men døra var låst, og jeg gikk inn i stua og satte på tv-en så lenge.

• "I kyklopenes land - tekster 2009-2018" av Karl Ove Knausgård
  • "Skogen og elva - om Anselm Kiefer og kunsten hans" av Karl Ove Knausgård