Uforvarende

Oktober 2018 Heftet

«Spørsmålet om hvorfor jeg skriver, høres enkelt ut, men enkelheten er forræderisk.» Slik åpner "Uforvarende" av Karl Ove Knausgård, der han skriver om hvorfor og hvordan han begynte å skrive, om hvordan skrivingen for ham handler om å stå åpen for øyeblikket og stedet, om å se på verden med et uvitende og forsvarsløst blikk. Det å vite noe om noe står ofte i veien for å skrive om det: «Jeg må komme uforvarende over det, eller det må komme uforvarende over meg», skriver han.

"Uforvarende" er opprinnelig skrevet for Yale University, og blir utgitt i serien "Why I Write" på Yale University Press.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249519866

EAN 9788249519866

Serie Lese, skrive (3)

Omtalt person Karl Ove Knausgård

Litteratur er ikke først og fremst et sted for sannheter, det er stedet for rommet sannhetene utspiller seg i.

Det vesentlige ved bøkene, tror jeg, var at de utgjorde et sted i verden hvor jeg kunne være, som ikke krevde noe av meg, men tvert imot ga meg noe jeg ville ha

Motsetningen mellom den uendelighet som bor i oss og vår samtidige begrensning og jordbundenhet er drivkraften for all litteratur og for all kunst, tror jeg

Romanen var som et sted, og hver morgen lengtet jeg etter å komme dit igjen

Det var dette som var å skrive. Å miste seg selv av syne, likevel bruke seg selv, eller det i en selv som var utenfor jeg-ets kontroll.

• "Kart over ømhetens rike - proveniens andre bok" av Hans Petter Blad
  • "Frå Nora til Karl Ove - og 84 andre personar i norsk litteratur" av Jan H. Landro
  • "Doris - en sjøroman" av Tina Åmodt
  • "Mot skogen - Knausgård om Munch" av Karl Ove Knausgård