Mørke netter i Barcelona

en Petra Delicadokrim

av (forfatter) og Henning Hagerup (oversetter).

Juritzen forlag 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den første romanen om Petra Delicado.

PETRA DELICADO er politiinspektør i Barcelona. En krimheltinne med en fargerik bakgrunn av ektemenn og originale elskere. 40 år, tidligere advokat, og nå forsøker hun å kombinere behovet for et kjærlighetsliv med trangen til å løse vanskelige mordgåter.Petra er ironisk, sterk, reflektert, søkende og sårbar. Helt annerledes enn sin fordomsfulle assistent Fermín Garzón. Men sammen utgjør de kriminallitteraturens mest fargerike etterforskningsteam. "MØRKE NETTER I BARCELONA" begynner med et lik på en benk i en park. Det ser ut som en uteligger som er blitt slått i hjel, men etterforskningen avslører en helt annen historie. Petra Delicado må oppsøke de mørkeste bakgatene i Barcelona for å rulle opp et voldelig nettverk som ikke går av veien for noe. Dette er førsteklasses krimlitteratur som det oser Spania og Barcelona av.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282050685

EAN 9788282050685

Serie Petra Delicado (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Barcelona

Fenget desverre ikke denne Spanske krimmen. Slet med å komme meg gjennom, kjedelig og uten driv. Handlet mer om kjærlighetslivet og følelsene til "helten" enn selve krimhistorien, som også var ganske uengasjerende. Fikk til tider mer følelsen av og lese en barne / ungdomsbok, enn en krim for voksne.
Omslaget reklamerer med at det oser Spania og Barcelona av boka. Ble utrolig skuffet anngående dette. Jeg fikk ingen fornemmelser på dette punktet, hjelper jo ikke akkuat heller at oversetter har vært så overivrig at han til og med har oversatt restaurant navnene til norsk....

Denne boka klarte å blande saman det som kunne vore ein bra krimhistorie med ein masse pjattete relasjonelt tull. Eg las den ferdig fordi eg ville finne finne ut av mysteriet, men valgte etterkvart å berre bla forbi alle sidene som handlar om Petra sitt utruleg irriterande privatliv. Syns synd på omsetjaren som måtte lese alt for deretter å omsetje det til vanvittig kjedeleg norsk.

Alle de mislykkede menneskene har drømmer,og de vellykkede har ambisjoner.

Selv hundene figurerer i et register så snart man plasserer en microchip i øret på dem. En hund tilhører jo noen som er glad i den, som sørger for den og tar den med til veterinæren når den føler seg dårlig. Slik er det slett ikke med en uteligger.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Kjøtere i Barcelona - krim" av Alicia Gimènez-Bartlett
  • "Klostergangens stillhet - roman" av Alicia Gimènez-Bartlett