Liras øyne

thriller

av (forfatter), Judith Perrignon (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Tiden 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Romanen utspiller seg i Nigeria, England, Frankrike, Russland og på Færøyene. Gravejournalisten Lira, rettsskriveren Félix og sjefen for det nigerianske økonomiavsnittet, Nwankwo Ganbo, blir vitne til en serie dødsfall. Etterforskninga deres avdekker urovekkende forbindelser mellom hendelser i disse landene, og de blir forfulgt av den russiske oligarken Lusjkij, vestlige etterretningsagenter og nigerianske oljefyrster.

En antikorrupsjonsthriller av Eva Joly og Judith Perrignon.

Juli 2010. I Lagos i Nigeria blir sjefen for økonomiavsnittet, Nwankwo Ganbo, og familien hans i all hemmelighet ført ut av hjemlandet av den norske etterretningstjenesten. I Nice i Frankrike blir liket av bankmannen Leif Stefanssons kone funnet i havnebassenget. Den unge rettsskriveren Félix blir sentral i undersøkelsene på Stefanssons yacht. Gravejournalisten Lira reiser fra Sankt Petersburg til London. Oligarken Lusjskij skal gjøre sin entré i City, under den russiske forsvarsindustriens kontroll.Det blir én reportasje for mye.
Handlingen utspiller seg i Nigeria, England, Frankrike, Russland og Færøyene. Lira, Félix og Nwankwo blir vitner til en serie dødsfall, og etterforskningen deres avdekker urovekkende forbindelser mellom hendelser i disse landene. Når de blir forfulgt av Lusjskijs folk, vestlige etterretningsagenter og nigerianske oljefyrster, tvinges de til å stå sammen, ansikt til ansikt med verdens kaos.
En nervepirrende jakt. Ingen vei tilbake.

Forlag Tiden

ISBN13 9788210051968

EAN 9788210051968

Genre Thrillere

På fruens bad står et kjempebadekar formet som en høyhelt dansesko midt på gulvet, kledt med lyserød mosaikk, og på veggen er det modellert en sensuell munn i glass.

"Jeg kan stille spørsmålet på en annen måte, mister Finley. Ifølge våre opplysninger tjener en guvernør i Nigeria 25 000 dollar i året. Hvordan har De da, i fjor, kunnet kjøpe et Bombardier jetfly til en verdi av 20 millioner dollar - jeg har belastningen av en av Deres konti her?"

Speilsalen stenger! Her skal Sergej Lusjskij feire 40-års-dagen sin om tre dager. "Dom Perignon champagne, kaviar, 110 hovmestere for 48 bord, 14 kokker, 500 'medaljong'-stoler laget for anledningen, 8 000 roser til bordoppsatser og blomsterdekorasjoner,
16 000 liljekonvallkvaster, 7 600 dråpetellere med vann til å overisle dem".

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Færøyene.

• "Best når det virkelig gjelder!" av Øystein Wiik
  • "Høyt henger de - thriller" av Eva Joly