Tomt rede

av (forfatter) og Henning Hagerup (oversetter).

Juritzen forlag 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den andre boken om Petra Delicado.

PETRA DELICADO er politiinspektør i Barcelona. En brutalt direkte, men motsetningsfylt krimheltinne utenom det vanlige. Hun er helt annerledes enn sin noe fordomsfulle assistent Fermín Garzón, men sammen utgjør de et fargerikt team. I TOMT REDE er Petra på et populært kjøpesenter i Barcelona da en åtte år gammel jente stjeler pistolen hennes. Jenta unnslipper etter en dramatisk jakt, men Petra finner snart ut at hun kommer fra et hjem for vanskeligstilte barn. Senere finner politiet et lik skutt med Petras pistol. Sporene fører Petra og Fermín rett inn i Barcelonas grusomme og kyniske trackingmiljø. Bøkene om Petra Delicado er solgt i over 1 million eksemplarer og har blitt bestselgere i en rekke land. Serien er også utgitt i USA. TOMT REDE er bok nr. 2 på norsk. Bøkene kan leses frittstående.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282051996

EAN 9788282051996

Serie Petra Delicado (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Barcelona

Jeg liker Petra Delicado og hennes samarbeidspartner Garzön Fermin. Den røffe tonen, det tette samarbeidet og det litt pussige vennskapet deres.
I "Tomt rede" er det virkelig en avskylig sak de kommer opp i og selvfølgelig løser - alt fordi Petras pistol blir stjålet av en liten jente mens hun er på toalettet i et kjøpesenter.
Fordi plottet er så froferdelig, skaper det en slags balanse at de mykere og personlige sidene kommer frem - både hos Petra og hos de andre karakterene.
Boken er spennende - men den daler litt mot slutten. Det virker som om forfatteren fikk litt dårlig tid og måtte komme fram til løsningen litt fort. En litt rar vri, også, å forklare hva som videre hendte gjennom å beskrive bryllupper på rekke og rad.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Er du glad i god krim, så anbefaler jeg et møte med politiinspektør Petra Delicado og førstebetjent Fermin Garzón i Barzelona. Hun er i begynnelsen av førtiårene med to havarerte ekteskap bak seg, utdannet advokat med tilsynelatende god privatøkonomi. Delicado kan være en skikkelig grinebiter til tider. Garzón er en optimistisk, lubben, middelaldrende enkemann som kun blir gretten om det er en stund siden forrige måltid. Sammen med disse to får du følge med rundt i Barcelona. Det er ikke en vandring i turistenes fotspor, men i en noe mørkere sfære. Mye humor i dialogene. «Tomt rede» åpner med at Petra Delicado besøker et kjøpesenter en lørdags ettermiddag for å utrette et nødvendig ærend. Det som slett ikke får skje, det skjer. En liten pike greier å stikke av med hennes veske. Og i vesken ligger hennes tjenestepistol. Jakten på pistolen fører oss inn i en verden av illegale innvandrere, prostitusjon og drap på småbarn. En god kriminalroman må ha interessante og troverdige hovedpersoner, en spennende handling, samt godt språk. Alle tre kriterier er oppfylt i «Tomt rede». Det kan merkes på språket at forfatteren tidligere har undervist i litteratur.

OH

Flere lyst til å lese bøker.

• "Kjøtere i Barcelona - krim" av Alicia Gimènez-Bartlett
  • "Klostergangens stillhet - roman" av Alicia Gimènez-Bartlett