Pesten i Breslau

av (forfatter) og Anne Walseng (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2010 Innbundet

Breslau, 1920-tallet. To prostituerte blir funnet drept, og politietterforsker Eberhard Mock ser likhetstrekk mellom de to sakene. Etterforskninga fører ham til et brorskap hvor opptakskravet er å drepe en person som tilhører byens nederste samfunnslag. Dette er den andre romanen om Eberhard Mock.

BRESLAU, 1920-TALLET: To prostituerte aksepterer et tilbud som selv for dem virker veldig uvanlig. De skulle aldri sagt ja, for en tid senere blir begge funnet drept. De er kvalt, og politietterforsker Eberhard Mock, som selv liker prostituerte kvinner særs godt, ser et likhetstrekk mellom de to ofrene. Begge har fått fortennene slått ut. Rett etter dukket det opp en avisannonse der en ukjent mann kondolerer familiene til de to drepte. Da disse forsøker å få kontakt med den ukjente, møter de noe som minner om et brorskap, et hemmelig og svært mektig brorskap. Opptakskravene er ikke bare hemmelige, men rett og slett groteske. For å bli fullverdig medlem må man være villig til å drepe en som tilhører byens nederste samfunnslag, en fra bermen, som de selv sier. Men snart skal rollene byttes om, for Eberhard Mock er ikke bare en original, han er også en sta og egenrådig etterforsker som ikke har noe i mot å etterforske samfunnstopper. Oversatt av Anne Walseng «Et stilfullt, intelligent og originalt tilskudd til krimlitteraturen.» Financial Times Om forfatteren: Marek Krajewski (f. 1966) har tidligere undervist i gammelgresk og latin ved universitetet i Wroc?aw (Breslau). Etter suksessen med serien om Eberhard Mock skriver han på heltid. Serien har solgt nærmere 400 000 bøker i Polen og er i ferd med å bli utgitt i mer enn 20 land.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906312

EAN 9788241906312

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Polen

Utrolig kjedelig og dårlig skrevet. Det var både tittelen og baksideteksten som fikk meg interessert i denne boka, men den levde overhodet ikke opp til forventningene. Synsvinkelen skifter altfor ofte, de små og korte kapitlene med datoer og tidsrom virker forvirrende på meg, og det nevnes altfor mange navn - så mange at jeg ikke greier å huske hvem som er hvem når de plutselig dukker opp igjen. Dessuten er det lite driv i handlingen, og det skjer lite.

Nei takk, styr unna.

• "Verdens ende i Breslau" av Marek Krajewski