Menn vi høstet

en erindringsbok

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Aschehoug 2020 E-bok

I løpet av fem år mistet Jesmyn Ward fem unge menn i sin aller nærmeste krets - inkludert sin egen bror. Ward begynte å skrive Menn vi høstet som et sorgarbeid. Hvorfor måtte de unge mennene dø? Svaret hun kommer frem til slår henne i bakken: Broren og de fire andre unge mennene døde på grunn av hvem de var og hvor de kom fra. Rasisme, dop, fattigdom, arbeidsløshet, meningsløshet, oppløste relasjoner og familier rev dem fra henne. «Jeg fatter ikke at jeg ikke skjønte det før. Det gikk opp for meg at jeg måtte skrive om hvor jeg kommer fra, om historien til de jeg har mistet, og min egen historie. Jeg måtte gjøre det, for å klare å leve med all denne døden rundt meg.»
Jesmyn Ward er den første i sin familie som har tatt høyere utdannelse. Oppveksten i Mississippi, som eldst i en søskenflokk på fire, med en hardtarbeidende mor og en fraværende far, var ikke lett. Pengene strakk ikke til. «Menn vi høstet» gir et tydelig bilde av alle de systemiske problemene fattigdom og rasisme forårsaker i amerikaneres liv. Skyggesiden av den amerikanske drømmen slår brutalt imot oss: Vi så det lynte og det var våpnene, så hørte vi torden og det var de tunge våpnene, så hørte vi regnet falle og det var blodet som falt, og da vi kom for å berge inn avlingen, var det døde menn vi høstet. (Harriet Tubman)

«... besettende velskrevet ... blodig aktuell.» Det er bare å merke seg navnet og bøkene. Jesmyn Ward (42) fra Mississippi vet å sette scener og løfte et stoff - og boken «Menn vi høstet» er høyaktuell midt oppe i Black Lives Matter-bevegelsen.» Guri Hjeltnes, VG (Terningkast 5)

«Vondt og bevegende. Jesmyn Wards styrke er at hun gir liv - og død - til den kjølige statistikken.» Inger Bentzrud, Dagbladet (Terningkast 5)

«Glødende erindringsbok om venner og familie.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 5)

«Jesmyn Ward skriver om unge døde i Sørstatene - og det gjør hun godt. Samtidig som leseren blir revet med av enkeltpersonene, får man syn for hvordan strukturell fattigdom, ressursmangel og rasisme dreper. Og også hvordan det er kvinnene, mødrene, i de oppløste familiene som bærer byrdene i fattigdommen og rasismen, som så langt ikke ser ut til å ha noen praktisk ende.» Jan Askelund, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

«... et friskt vitnesbyrd om hva det dreier seg om i USA nå ... svært lesbar, svært aktuell.» Vidar Kvalshaug, BOK365 (Terningkast 5)

«... finslepent elegisk, og med den episke romanforfatterens følsomhet for livsskjebner og sosiale forhold. (...) Den militante forståsegpåeren får fortsette sin jakt på en ny James Baldwin eller Toni Morrison annetsteds. Men jeg ser ingen grunn til at ikke andre lesere vil la seg bevege til ettertanke av denne boken.» Frode Johansen Riopelle, Morgenbladet

«Menn vi høstet er gripende og solid bakgrunnsstoff for å forstå noe av de store bevegelsene denne sommeren (...) en tekst som ikke kan unngå å berøre leseren, men også undervise.» Leif Ekle, NRK

«Menn vi høstet gir unik innsikt i et brennaktuelt tema, formidlet med en personlig stemme. Boken er harmdirrende, men lavmælt. Den er et dempet krigsrop fra et sted der gammelt grums og urettferdighet fortsatt renner mektig som Mississippi gjennom unge menns liv.» Ingrid Åbergsjord, Aftenposten

«Menn vi høstet skildrer tapet av en hel generasjon unge. Inntrykket som fester hos meg, er fraværet av håp. Likevel, gjennom Wards nennsomme miksing av nakne fakta og følelsesmessig dybde, skinner en aktivistisk holdning. Godt er det, for når stemmerett atter er kamparena, er mobilisering virkelig tiltrengt.» Astrid Fosvold, Vårt Land

ISBN13 9788203269813

EAN 9788203269813

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Mississippi

Omtalt person Jesmyn Ward

Forfatteren er eldst av fire søsken, og har vokst opp i Mississippi. Da det fjerde barnet var på vei, kastet moren ut Jesmyns far, som aldri klarte å holde seg unna andre damer. Ward skildrer en barndom der det stort sett var lite penger, men mange unger å leke med. De fleste var i familie, for DeLisle var en liten plass. Boken er skrevet i sorg over tapet av 5 menn, deriblant forfatterens egen bror. Alle døde i ung alder, og på grunn av hvem de var og hvor de kom fra; svarte, fattige, arbeidsløse, og der dop var en hovedingrediens. Den amerikanske drømmens skyggeside, skildret av jenta som mot alle odds tok høyere utdannelse som den første i familien.
Det er et godt portrett av både de fem mennene, og andre familiemedlemmer og venner.

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg.

Leselista for 2021:

📗Desember: Ingen bok

Leselista for 2019:
📗 Januar: Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake (Naja Marie Aidt) - LEST
📗 Februar: Komme hjem (Yaa Gyasi) - LEST
📗 Mars: Territory of Light (Yuko Tsushima)
📗 April: De kommer til å drukne i sine mødres tårer (Johannes Anyuru) - LEST

📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof

• "Eiketreet" av Sofia Lundberg
  • "Etterspill - om ekteskap og separasjon" av Rachel Cusk
  • "Det som reddes kan - en roman" av Jesmyn Ward
  • "Mine venner - roman" av Monica Isakstuen
  • "Arkiv over bortkomne barn" av Valeria Luiselli
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Rasismens poetikk" av Guro Sibeko
  • "Krigslys" av Michael Ondaatje