Ute

Kolon 2023 Innbundet

Ute er en østerriksk forlagsansatt i Linz: alenemor annenhver uke, på fylla når hun har barnefri. Da den danske poeten Mogens kommer til byen for å promotere en diktsamling, innleder de en romanse.

Romanen Ute tar for seg kjønn, seksualitet, rus, kunst og litteratur, med upassende doser humørfylt harselas over kulturmenneskene, mens gamle Donau flyter stille og sorgfullt gjennom byen og boken.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788205566941

EAN 9788205566941

Omtalt sted Østerrike

Leste denne fordi den hadde fått bra omtale. Nådde ikke opp forventningsmessig.

At kunstnere går på kollegers utstillinger for å se og bli sett og klage over det som stilles ut, er kanskje ikke så rart, men deres ulærde venner og bekjente gjør gjerne det samme, sikkert fordi de blir påvirket av stemningen det legges opp til av de profesjonelle. Dette fordummer i siste instans kunstverdenen nok til at det kan være like greit å holde seg hjemme.

I psykoanalytisk praksis er man vant til å bli lurt, det går begge veier. En terapeut er trent til å mistenkeliggjøre ethvert utsagn pasienten måtte komme med, og pasienten vil bevisst eller ubevisst prøve å dikte en fortelling om seg selv som syk. Heri ligger psykoanalysens svakhet. Katolikkene har samme problem med sine kammerteatralske skriftemål.

• "Dobbeltgjengerne - roman" av Jon Øystein Flink
  • "Jeg er venn med steinene mest fordi de ikke snakker sånn jeg snakker - festskrift til Pedro Carmona-Alvarez 50 år!" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Februar - roman" av Johan Lindvall
  • "Stupet og handa - roman" av Olav R. Øyehaug