Menn vi høstet

en erindringsbok

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Aschehoug 2021 Heftet

løpet av fem år mistet Jesmyn Ward fem unge menn i sin aller nærmeste krets - inkludert sin egen bror. Ward begynte å skrive Menn vi høstet som et sorgarbeid. Hvorfor måtte de unge mennene dø? Svaret hun kommer frem til slår henne i bakken: Broren og de fire andre unge mennene døde på grunn av hvem de var og hvor de kom fra. Rasisme, dop, fattigdom, arbeidsløshet, meningsløshet, oppløste relasjoner og familier rev dem fra henne. «Jeg fatter ikke at jeg ikke skjønte det før. Det gikk opp for meg at jeg måtte skrive om hvor jeg kommer fra, om historien til de jeg har mistet, og min egen historie. Jeg måtte gjøre det, for å klare å leve med all denne døden rundt meg.»

Jesmyn Ward er den første i sin familie som har tatt høyere utdannelse. Oppveksten i Mississippi, som eldst i en søskenflokk på fire, med en hardtarbeidende mor og en fraværende far, var ikke lett. Pengene strakk ikke til. «Menn vi høstet» gir et tydelig bilde av alle de systemiske problemene fattigdom og rasisme forårsaker i amerikaneres liv.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788203366857

EAN 9788203366857

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Mississippi

Omtalt person Jesmyn Ward

Forfatteren er eldst av fire søsken, og har vokst opp i Mississippi. Da det fjerde barnet var på vei, kastet moren ut Jesmyns far, som aldri klarte å holde seg unna andre damer. Ward skildrer en barndom der det stort sett var lite penger, men mange unger å leke med. De fleste var i familie, for DeLisle var en liten plass. Boken er skrevet i sorg over tapet av 5 menn, deriblant forfatterens egen bror. Alle døde i ung alder, og på grunn av hvem de var og hvor de kom fra; svarte, fattige, arbeidsløse, og der dop var en hovedingrediens. Den amerikanske drømmens skyggeside, skildret av jenta som mot alle odds tok høyere utdannelse som den første i familien.
Det er et godt portrett av både de fem mennene, og andre familiemedlemmer og venner.

En litterær selvbiografi som kretser rundt fem unge menn som dør altfor tidlig. Hun kommer fra en fattig, svart familie ved kysten i Mississippi, der fortidens undertrykkelse og fordommmer kaster skygger langt inn i vårt århundre med rasisme, arvesynd og rusmisbruk. Boken er i det høyeste grad en litterær historie, samtidig som fortelleren trekker inn data for å beskrive de forhold familien og vennene vokser opp under. Hun tegner et bilde av det fattige amerika i en varm prosa og med statistiske fakta, og fargelegger de som vokser opp uten fedre, i husvogner, crack-epidemien tett på livet. Alt beskrives med en varme og ømhet. Det er et balansert og kjærlig bilde av samfunnet hun lengter bort fra, og lengter tilbake til. Hun rammer inn livene til disse unge mennene som dør i løpet av en kort ungdomstid. Hedrer dem og gråter over dem. Men boken blir aldri sentimental.

Jet lurer på hvorfor taushet er lyden av vårt undertrykte raseri

Bøker lest i 2021.

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Leseliste for 2024:

📗 April: (Homo sapienne av Niviaq Korneliussen⁣): Avbrøt
📗 Mai: Min historie av Michelle Obama
📗 Juni: Men du ser ikke syk ut av Ragnhild Holmås
📗 Juli: Hendelser ved vann av Kerstin Ekman
📗 August: "Jeg vil våkne til verden" - Karoline Brændjord (DIKT)
📗 September: Om skjønnhet av Zadie Smith

📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof
📗 November: (Girl, Woman, Other av Bernardine Evaristo) Avbrøt
📗 Lesefri

Lesesirkel på Twitter

Hver måned leser en gjeng instagrammere om å lese en bok sammen og diskuterer den når månedens lesing er over.

Bokklubben Samles

• "En godt bevart hemmelighet - fortellinger om adopsjon i Norge" av Silje Førsund
  • "Åtte - noveller" av Gine Cornelia Pedersen
  • "Vi, dei fattige - åtte forteljingar om barnefattigdom" av Maria Lavik