Mandelplukkersken

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Pax 2005 Innbundet

Handlingen utspiller seg i løpet av en måned høsten 1963 i den lille byen Roccacolomba på Sicilia. Mennulara har mesteparten av sitt liv tjent hos den fornemme Alfallipe-familien. Til tross for sin lave formelle status, har hun i virkeligheten vært familiens sentrum og forvalteren av familiens eiendommer. Selv etter sin død viser hun sin makt. De udugelige arvingene mottar brev fra henne om at arven bare utbetales hvis de gjør nøyaktig som brevet dikterer.

Denne debutromanen tok Italia med storm og ble en stor kritikersuksess og bestselger da den utkom i 2002. Handlingen utspiller seg i løpet av en måned høsten 1963 i landsbyen Roccacolomba på Sicilia, et lite, korrupt samfunn der mafiaen har et sterkt feste. Alt sees gjennom forskjellige reaksjoner på tjenestepiken La Mennularas - mandelplukkerskens - død og begravelse. Hun har mesteparten av sitt liv tjent hos den rike og fornemme Alfalippe-familien. Til tross for sin lave formelle status, har hun i virkeligheten vært sentrum i familien, og bl.a. administrert eiendommene og hindret konkurs. Og da hun dør, kommer det fram at hun selv også er blitt en rik kvinne. Nå går sladderen: Folk snakker om mafia-bossen som dukker opp i begravelsen. Var han hennes elsker eller hennes far? Hvor kommer hennes store formue fra? Var hun selv med i mafiaen, eller har hun stjålet av lasset fra Alfalippe-familien? Eller var hun ganske enkelt en begavet kvinne og et stort forretningstalent? Selv etter sin død vises hennes makt, da de udugelige arvingene mottar brev fra henne om at arven bare utbetales hvis de gjør presis som brevet dikterer. - Mandelplukkersken er en spennende og underholdende roman om en usedvanlig kvinne i et tradisjonelt siciliansk samfunn.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Italia

Da Mennulara, Alfallipe-familiens husholderske, dør, starter spekulasjonene og en rykteflom som savner sidestykke i den lille sicilianske landsbyen Roccacolomba. For hvem var denne kvinnen, som opprinnelig kom fra svært fattigslige kår og som på ingen måte var boklig lærd, og som Alfallipe-familien lot forvalte sin formue og sine eiendommer?

I boka beskrives klasseskillet mellom samfunnets øvre og nedre sosiale skikt. Alfallipe-familiens medlemmer levnes liten ære, der de fremstilles som en gjeng udugelige, griske og ondskapsfulle mennesker. Og som fattig skal du ikke tro at du er noe, spesielt ikke dersom du er en kvinne. Å være fattig, kvinne og at på til begavet - nei, det står ikke til troende ...

Få kjenner den hele og fulle sannheten om Mennulara, mandelplukkersken. Var hun det hedersmennesket hun fremsto som før sin død, eller var hun en slu bedragerske som tilsnek seg midler som tilhørte Alfallipe-familien? Etter som handlingen skrider frem, får vi som lesere innblikk i mengder med løse fragmenter som til slutt danner et helt bilde av hvem den lite meddelsomme kvinnen egentlig var.

Boka er meget velskrevet, og mang en gang ble jeg sittende og humre. Beskrivelsen av sladderens krumspring og vesen er mesterlig! Jeg storkoste meg med den!

denne likte jeg godt, bok med snert, litt humor , alvor , trist og hvordan makt og penger "rår". å lese denne var som å se en film, Fargerike personer, levende beskrevet. må prøve mer av Simonetta Agnello Hornby

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Noen ganger får man bøker i gave, tips fra venner eller man er nysgjerrige på bøker som bare ikke lever opp til skyhøye forventninger. På denne listen plasserer jeg bøker som jeg kanskje bare burde avbrutt, men som jeg ikke har klart å legge fra meg uten å fullføre.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

"spiselige" titler.

• "Nonnen" av Simonetta Agnello Hornby