Ingen i verden

av (forfatter) og Aase Gjerdrum (oversetter).

Cappelen 2008 Heftet

Tripoli, 1979. Suleiman er en ni år gammel gutt som opplever at faren hans forsvinner, at moren brenner farens bøker, og at huset hans blir overvåket av en fremmed mann som stiller ham rare spørsmål. En bok om ekteskap, diktatur, svik og kjærlighet, og om en gutt som er for liten til å forstå rekkevidden av det som skjer rundt han, men som likevel skjønner at noe er grunnleggende galt.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202282325

EAN 9788202282325

Omtalt sted Libya

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Noen ganger får man bøker i gave, tips fra venner eller man er nysgjerrige på bøker som bare ikke lever opp til skyhøye forventninger. På denne listen plasserer jeg bøker som jeg kanskje bare burde avbrutt, men som jeg ikke har klart å legge fra meg uten å fullføre.

Etter hvert ble det stor aktivitet blant en del bokelskere for å svare på Haralds utfordring fra New York Times: Hvilken bok utgitt de siste 125 år er den beste? Jeg har nå saumfart boksamlinga mi uten å finne eksakt svar - kandidatene er jo så altfor mange. Dette er ei liste over mine nominerte, forsøksvis inndelt geografisk: Norden, Nord-Europa, Sør-Europa, Afrika, Asia, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Oseania. Om jeg greier å sile ut en "vinner" fra hvert av områdene, vil vise seg.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Sirenene i Bagdad" av Yasmina Khadra
  • "Et hus til Mr. Biswas" av V.S. Naipaul