Lyntyven

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Schibsted 2009 Innbundet

Percy Jackson er i ferd med å bli utvist fra skolen enda en gang, men det er ikke hans største problem. Det viser seg at han er en halvblods - halvt menneske og halvt gresk gud. Percy blir sendt til Halvblodsleiren, og ting blir ikke bedre når han erter på seg noen av gudene. Dette er den første av fem bøker om Percy Jackson.

Percy Jacksoner i ferd med å bli utvist fra skolen - igjen. Men det er ikke det største problemet. I det siste har nemlig historieboka med mytologiske monstre og greske guder blitt litt for levende. Det viser seg at Percy er en halvblods - halvt menneske og halvt gresk gud. Og ikke nok med det - han har ertet på seg noen av gudene! Et av Zevs' våpen har blitt stjålet, og Percy er hovedmistenkt. Lyntyven er den første boken om Percy Jackson en serie på fem og har tatt USA med storm. Den gikk rett inn på New York Times bestselgerliste, har solgt mer enn 50 millioner verden over og har mottatt en rekke priser.
«... en fabelaktig god barne- og ungdomsbok - en av de beste jeg har oversatt faktisk. Spenstig språk, fint driv, masse spenning og moro!» Torleif Sjøgren-Erichsen
«Denne blir en klassiker.» Sunday Express
«Actionscener som tar pusten fra deg.» The Horn Book

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Serie Percy Jackson (1)

Genre Fantasy Spenning

Kjempebra, morsom og spennende!!!

Dette er en bok som anbefales! Den er utrolig lærerik, man lærer masse om gresk mytologi. Og den er veldig spennende også:)

Jeg elsker Ricks bøker om Percy! Denne er en verdig start på eventyrene han og vennene hans har!

Når ikke Harry Potter til knærne, men bra nok til at jeg blir å lese neste bok i serien.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hades raised an eyebrow. When he sat forward in his throne, shadowy faces appeared in the folds of his black robes, faces of torment, as if the garment was stitched of trapped souls from the Fields of Punishment, trying to get out. The ADHD part of me wondered, off-task, whether the rest of his clothes were made the same way. What horrible things would you have to do in your life to get woven into Hades' underwear?

If my life is going to mean anything, I have to live it myself.

Believe whatever lie your mom or dad told you about your birth, and try to lead a normal life.

Annabeth rettet seg opp. Med en dårlig etterligning av stemmen min sa hun: "Det er bare et bilde, Annabeth. Det kan vel ikke skade?"
"Glem det," sa jeg. "Du er håpløs."
"Du er uutholdelig."
"Du er ..."
"Hei!" avbrøt Grover. "Dere to gir meg migrene, og satyrer får ikke migrene engang. Hva skal vi gjøre med hodet?"

My name is Percy Jackson.
I'm twelve years old. Until a few months ago, I was a boarding student at Yancy Academy, a private school for troubled kids in upstate New York.
Am I a trouble kid?
Yeah. You could say that.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Her er de bøkene jeg syns er de beste innen fantasy

Desse bøkene førte til at eg forelska meg i sjangeren Fantasy :)

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

• "Den siste olympier" av Rick Riordan
  • "Slaget om labyrinten" av Rick Riordan