Den røde pyramiden

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Schibsted 2011 Innbundet

Ny serie fra Rick Riordan ? mannen bak Percy Jackson-suksessen! I Kanekrøniken er de greske gudene byttet ut med egyptiske faraoer som gjenoppstår fra de døde. Skumle hemmeligheter er gjemt dypt inne i oldtidens pyramider. Vi møter søskenparet Carter og Sadie, som etter hvert finner ut av at de ikke er helt som alle andre fordi det bor uante krefter i dem.

Forlag Schibsted

Serie Kanekrøniken (1)

Genre Fantasy Spenning

Omtalt sted Egypt

Endelig etter fire uker ca. er jeg ferdig med denne boken, og for å si det slik; Jeg hadde forventet noe annet.

Rick Riordan er en fantastisk flink forfatter, og jeg falt for Percy Jackson bøkene totalt. Mange her sier denne boken likner ekstremt på P.J. Jeg følte at den ikke liknet særlig, utenom hvordan Cater's oppførsel var. Boken var skuffende for meg, for jeg hadde faktisk forventet mye mer av boken enn det boken ga meg.

Boken starter greit med å presentere karakterene Cater og Sadie - to vidt forskjellige mennesker som er av samme blod og kjøtt. Faren til Cater - Julius - tar barna med seg til British Museum hvor "alt" går galt. Cater og Sadie er vitne til at faren forsvinner i en kiste og at de møter på den egyptiske guden Set - Gud for ondskap.
Etter å ha svimt av henter deres onkel dem og de setter avgårde til New York. Der blir barna fortalt at de er magikere og veldig farlige fordi de er veldig mektige.

Det var en elendig start på boka, man får liksom vite omtrent alt før man er halvveis i boka, og jeg ble sittende og bare; "Var ikke den informasjonen ment til å drøyes lenger?". Jeg følte meg så skuffet av at resten av boka var mer om hvordan Cater og Sadie måtte sammen komme seg til Set enn om hvem og hva de faktisk var. Fordi det ble jo allerede avslørt før de skjønte hva som hadde skjedd. Det ble så ekstremt mye informasjon og mange vanskelige navn at jeg ble så forvirret. Tenk deg to biler, jeg - leseren - er den ene mens boken er den andre bilen. Boka kjører så mye lenger enn det jeg gjør, og slikt føltes det.

Men boka var ikke helt skuffende heller, jeg lo jo noen ganger, og jeg følte jo sympati for barna, men det var en ekstremt rotete bok. Det er mange elementer som likner på Percy Jackson, men ulikt var at jeg kjente bedre til gresk mytologi enn egyptisk, pluss at de egyptiske gudene hadde vanskeligere navn enn de greske.

Takk for meg.

Min anmeldelse om boka; Den Røde Pyramiden

Denne boka er kjempebra skrevet. Rick Rioran er veldig flink til og skrive. Den er veldig fin. Anbefaler!!!

Ligner på Percy Jackson, men her er det egyptisk mytologi som gjelder. Anbefales:)

Storartet underholdning for alle som setter pris på humor, eventyr, magi og historie.

Jeg hadde ikke lest noe av Riordan tidligere, men ettersom jeg er ganske barnslig nerdete når det kommer til egyptisk mytologi og historie startet jeg med "Den røde pyramiden" (eller "The Red Pyramid" som den het i den engelske utgaven jeg leste på min nye Kindle). Riordan skriver sjarmerende sleivete og han veksler uten problemer mellom å bruke 12 år gamle Sadie og 14 år gamle Carter som fortellere. Et smart grep som jeg tipper de unge leserne setter pris på. Men man trenger som nevnt ikke være mellom 10 og 14 for å ha glede av denne boka. Man trenger heller ikke ha noen særlige forhåndskunnskaper om Egypts historie, og har du ikke allerede besøkt pyramidene, museene og storbyene som nevnes i boken får du garantert enda mer lyst til å reise dit etter denne.

Høydepunktet for meg, og det kanskje beste eksemplet på humoren i boka var da de unge hovedpersonene ramler innom Graceland (Elvis var selvsagt magisk): "The two magicians continued to smash and crash their way through Graceland, knocking over furniture and blasting things to bits. Apparently they were not Elvis fans."

En positiv overraskelse, og jeg må nok kaste meg over de to oppfølgerne i serien også. Nå må jeg bare få overtalt datteren min på 12 til å lese den.

Syntes den var skuffende:( Percy Jackson var noe av det beste jeg har lest, og Den Forsvunne Helten var det beste noengang (!). Denne klarte jeg ikke å følge helt med io, og den tente meg ikke så godt, men forfattren er likevel glimrende med gode skildringer og fantastisk morsomme metaforer! Søskenene er morsomme og boka er full av intriger og kjærlighet og morsomhetene og spenning. Personlig slet jeg med å huske navnene til personene i boken.. ..
Takk for boken!

"Hun er nesten like irriterende som deg, sa jeg til Horus. Det er umulig, sa Horus. Ingen overgår Horus"

Jeg gikk ikke på skole. Pappa ga meg hjemmeundervisning, hvis man kan kalle det "hjemmeundervisning" når man ikke har noe hjem.

Det er så sinnsykt mye bra for ungdom denne våren - her er det bare å forsvinne ned i mellom permene på en bok! Dette er bøker som er svert lesbare for oss "voksne" også :)

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

De første bøkene i flere bra serier.

En liste om bøker for folk som liker Gresk mytologi og Greske guder fakta blandet med skjønnlitteratur spendene bøker for folk som liker og lese

• "Ildtronen" av Rick Riordan
  • "Slangens skygge" av Rick Riordan