Jeg nekter å tenke

Flamme 2017 Innbundet

Lotta Elstads nye roman rommer den samme skarpe og smarte humoren som hennes tidligere bøker. Vi møter Hedda Møller etter en traumatisk flytur og en strabasiøs ferd tilbake til Oslo, gjennom et kriserammet Europa med tog og buss, skitne rom på vandrerhjem og en one-night-stand i Berlin som aldri slutter å sende meldinger i CAPS LOCK. Hjemme igjen oppdager hun en uønsket graviditet. Det burde være lett å gjøre noe med.

Det er det ikke.

Jeg nekter å tenke er en sort, feministisk samtidskomedie om politikk, kjærlighet - og en avgrunn som er farlig nær.

Forlag Flamme

Serie (318)

Her følte jeg at jeg gikk på en skivebom, tror ikke jeg var helt i målgruppen for denne boken. Den ble litt for sær, og ungdommelig intellektuell for meg.

Vurderte fem for den er til tider veldig morsom. Men også litt sær, og mange unødvendige greier.

Selv veide jeg hvert eneste ord i hver eneste e-post. Jeg kopierte dem inn i et worddokument, telte tegn, slettet, skrev dem på nytt, redigerte og korrekturleste. Det slukte tid. Det slukte særlig tid å få det til å se ut som om jeg ikke hadde brukt tid på det i det hele tatt.

Kort prosess ble forhandlet bort i fjor.

Ole-Morten retter på legefrakken. Han tar tredager'n, om viser seg å bestå av seks dager, på fullt alvor, og han sier ikke som leger pleide å si. Du får ta det opp med myndighetene. Ikke skyt budbringeren. Stem på et annet parti neste gang (hvorpå jeg alltid svarer: Jeg stemmer da vitterlig alltid på et annet parti).

..., og verdenshistorien åpnet seg, og alt annet var vagt og ute av fokus, jeg ville puste, jeg ville overholde dødlinjer, skrive ferdig artikler, og hver idé jeg fikk, hver tanke som slo meg, ville jeg kommunisere med ham. Hver sang jeg hørte, ville jeg dele, jeg ville at han skulle se alt jeg så, jeg ville ta på profilen hans mens han sov, bore meg inn i hvert enzym, studere det ned til minste sprettende, uforutsigbare elektron, og hele tiden, i en egen luke i hjernen, noterte jeg hvor jeg antok at han befant seg til enhver tid.

Jeg nekter å tenke. Jeg nekter - og det er like håpløst som å formane noen om ikke å forestille seg en sebra. Du bruker den neste timen på å riste den stripete hesten ut av hodet.

• "Tre vegar til havet - roman" av Brit Bildøen
  • "Guttene" av Jessica Schiefauer