Jeg nekter å tenke

Flamme 2017 Innbundet

Lotta Elstads nye roman rommer den samme skarpe og smarte humoren som hennes tidligere bøker. Vi møter Hedda Møller etter en traumatisk flytur og en strabasiøs ferd tilbake til Oslo, gjennom et kriserammet Europa med tog og buss, skitne rom på vandrerhjem og en one-night-stand i Berlin som aldri slutter å sende meldinger i CAPS LOCK. Hjemme igjen oppdager hun en uønsket graviditet. Det burde være lett å gjøre noe med. Det er det ikke. Jeg nekter å tenke er en sort, feministisk samtidskomedie om politikk, kjærlighet - og en avgrunn som er farlig nær.

Forlag Flamme

Serie (318)

Vurderte fem for den er til tider veldig morsom. Men også litt sær, og mange unødvendige greier.

Kort prosess ble forhandlet bort i fjor.

Selv veide jeg hvert eneste ord i hver eneste e-post. Jeg kopierte dem inn i et worddokument, telte tegn, slettet, skrev dem på nytt, redigerte og korrekturleste. Det slukte tid. Det slukte særlig tid å få det til å se ut som om jeg ikke hadde brukt tid på det i det hele tatt.

Jeg nekter å tenke. Jeg nekter - og det er like håpløst som å formane noen om ikke å forestille seg en sebra. Du bruker den neste timen på å riste den stripete hesten ut av hodet.

Ole-Morten retter på legefrakken. Han tar tredager'n, om viser seg å bestå av seks dager, på fullt alvor, og han sier ikke som leger pleide å si. Du får ta det opp med myndighetene. Ikke skyt budbringeren. Stem på et annet parti neste gang (hvorpå jeg alltid svarer: Jeg stemmer da vitterlig alltid på et annet parti).

...(jeg til Kika: "Alle menn mansplainer, forskjellen er hva de har å si")...

• "I hans armar - roman" av Marit Tusvik
  • "Nord - roman" av Merethe Lindstrøm