Ingen kan hjelpe meg

av (forfatter) og Elisabeth Vold Bjone (illustratør).

Cappelen Damm 2020 E-bok

ISBN13 9788202663858

EAN 9788202663858

Omtalt person Michel Houellebecq

I det siste har husverten sett litt rart på meg. Eller, jeg har opplevd det slik. Det er ikke så godt å si hvor realiteten befinner seg

Jeg merker at jeg faktisk liker at Houellebecq, hva skal jeg si – «gir litt faen». Han kler det. Kler sin egen stil. Det er for mange romanhelter som stemmer SV. Det har jeg tenkt lenge

Reisebyrået. Reklamebrosjyrene. Samtalen med den godt voksne kvinnen bak disken. Den samtalen som jeg egentlig ikke vil ha, men som jeg føler meg forpliktet til å føre siden hun på en så vennlig og innbydende måte henvender seg til meg med dette forferdelige: «Kan jeg hjelpe deg med noe?»
Mens en skygge i mitt eget vesen skriker, at meg kan ingen hjelpe. Ingen i hele verden.
For en herlig åpning på en roman.

Vel hjemme steker jeg kotelett à Lanzarote. For er innbilt publikum. Det er en gammel vane jeg har, den skriver seg helt tilbake til den tiden da jeg levde sammen med min egen mor i en slags dørgende, dirrende ensomhet. Vi krydret hverdagene med enkle rollespill, sterkt preget av fjernsynsteateret som gikk på skjermen hver tirsdag

Ingen kan hjelpe ham. Det eneste han ønsker er å dra hjem og «klø seg på balla», mens han studerer de fargerike brosjyrene i fred og ro. La meg bare ganske raskt stanse opp med dette med å «klø seg på balla».
Et erketypisk Houellebecq-knep, som tar sikte på å sette en støkk i leseren. Og for all del. Det kan vel tenkes at han kan skremme opp en og annen pinsevenn fra Lillesand med et slikt grep. Vi andre lar det bare passere som et litt pubertalt trekk som hefter ved denne forfatteren. Men som – rett skal være rett – også gir ham en egen og lett kjennbar stemme.

• "Hilde Wangel - roman" av Klas Östergren
  • "Jeg vil helst ikke være her" av Mikkel Vika