Orgien, og andre fortellinger

Oktober 2010 Innbundet

Forfatteren skriver i denne novellesamlingen om døtre, søstre og ektefeller, om kvinners vennskap, og om det å være midtveis i livet og sitte fast i mønstre og roller. Dette er forfatterens debut.

Hun lyttet til de korte, mumlende mannestemmene, en kontrast til hennes egen oppskrudde, skingrende stemme. Så mye lettere det er å være mann, tenkte hun, men innså i neste sekund, da hun lente seg litt nærmere og hørte hva de snakket om - snøfresere - at hun ikke ville holdt ut å være mann heller. Ikke et eneste sekund. Kanskje det fantes et tredje kjønn. Kanskje det fantes noen mennesker som gikk rundt og var i pakt med seg selv og slapp alle disse klovneriene.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2010

Fornøyelig

Den første boka til Nina Lykke hinter om det som skal komme i Oppløsningstendenser og Nei og atter nei. Denne novellesamlingen (fortellinger om du vil) tar for seg ulykkelighet i middelklassens nærmeste relasjoner. Foreldre og tenåringsbarn, foreldre og deres pensjonistforeldre, voksne søstre, mann som har forlatt kone til fordel for yngre dame og så videre - de er mismodige, alle som en. Nina Lykke skriver frydefullt underholdende om lett gjenkjennelige forhold. Lite håp, mye svart underholdning. Hvis du er at typen som får glede av andres ulykke, er dette boka for deg.

Alkoholen får kanskje snøen til å smelte, men samtidig avdekker den de spisse og svarte steinene som ligger under snøen

I barnebursdager er det en regel om at man skal smile hele tiden. Du sitter på en stol og spiser kake og har smilet parat. Du ser på alle foreldrene og tenker at det er som å være på vekkelsesmøte, bare at i stedet for Jesus så tilber man de små barna, ler av alt de sier og gjør, lar seg avbryte av dem, halleluja, for nå er alt omvendt av da du var liten. Nå skal ingen skamme seg og alle blir tatt opp og matet og vugget i et kjør og du tenker i ditt stille sinn at det kanskje hadde vært en idé med en slags mellomting.

Han ser de opphissede adamseplene hoppe opp og ned, lytter til eksalterte, unge stemmer som ennå ikke har lært å spare på kreftene, ennå ikke har lært å lytte til andre mennesker, ennå er så fulle av seg selv at det eneste de er opptatt av er hvordan de skal få sagt mest mulig på kortest mulig tid. De kan ikke eksistere ett minutt uten gjøre seg gjeldende på en eller annen måte, andpustne, hele tiden andpustne, og Arne syns synd på dem. Han tenker på veien de skal gå, som han selv har gått, og blir trett på deres vegne.

Du begynner å lese bøker og foreldrene dine blir glade. Men så oppdager du følelsen du får når du leser. Pausen du får fra deg selv. Og det blir som med mat, du greier ikke å stoppe.Etter hvert mener foreldrene dine at det ikke er bra med all den lesingen, du må gå mer på ski, du må lære å spille et instrument. Men du liker ikke å gå på ski og du liker ikke musikk. Du vil bare lese. Etterhvert må du lese i smug. De sier at du ikke må overdrive. Men å overdrive er det eneste som hjelper.

Han hater alt som beveger seg utenfor planen. Dette vet jeg fordi barn alltid vet mye mer om foreldrene enn omvendt. Helt fra de blir født samler barn informasjon om foreldrene, det pågår natt og dag, og til slutt vet de alt.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Sov eller snakk om kjærlighet - roman" av Bjørn Esben Almaas