Ønsk meg heller god tur

samtaler med Ingvar Ambjørnsen

Oktober 2023 Innbundet

Helt siden debuten i 1981 har Ingvar Ambjørnsen skrevet frem karakterer som står på kanten eller på utsiden av samfunnet, karakterer preget av angst og psykisk uro, rus og ensomhet. Med varme og humor har han skrevet om vennskap og utenforskap, solidaritet og sterke naturopplevelser. Bøkene hans har blitt folkelesning, høyt elsket av både unge og voksne lesere.

"Ønsk meg heller god tur" er det nærmeste vi kommer en selvbiografi fra Ingvar Ambjørnsen, som i dag er rammet av alvorlig sykdom. Gjennom ni lange kvelder og netter i Hamburg har han fortalt sitt liv i åpenhjertige samtaler med Alf van der Hagen.

Ambjørnsen var friluftsmenneske i barndommen og naturverner i ungdommen, med en sterk bekymring for klodens fremtid. Han snakker fritt og levende om ekstatiske erfaringer gjennom naturopplevelser, om egen opplevelse av ensomhet og sykdom, om oppveksten i Larvik blant hippier og småkriminelle, om tiden han jobbet på psykiatrisk avdeling, og om årene som forfatter i Oslo og Hamburg. Ambjørnsen fremstår i denne boka som en fri ånd, en dypt humanistisk forfatter og et fyrverkeri av en forteller. Med sjangeren «samtalememoarer» har Alf van der Hagen skapt en særegen blanding av kulturhistorie og forfatterbiografi. Det er prisbelønte, kritikerroste og helt unike bøker som har gitt Alf van der Hagen en stor leserskare.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Omtalt person Ingvar Ambjørnsen

Leselykke!

Boken er en samtale mellom Hagen og Ambjørnsen. Jeg føler jeg får et godt inntrykk av hvem Ambjørnsen er som menneske og ikke minst god oversikt over forfatterskapet. Jeg har lest flere av bøkene, men har nå blitt inspirert til å lese flere.

Delvis til stede, det er tittelen på vår tid

Du bare lengter etter noe du kan flykte fra, men du kan ikke flykte fra ditt eget hode

Og det er det kanskje ikke så mange menn som opplever i et ekteskap, å aldri bli mast på.

Når noen påstår at de vet hva som skjer eller ikke skjer etter døden, er det like plagsomt å høre på enten det kommer fra ateister eller fra troende. Hvordan kan noen vite det? Nå på slutten har jeg nok lettere for å forestille meg at døden ligner på noe vi kjenner godt fra vårt eget liv, nemlig dyp søvn. Altså ikke-tilstedeværelse. Ikke noe å forholde seg til i det hele tatt. Men jeg vil ikke si at jeg går rundt og tror på det. Jeg tror ingen verdens ting. Jeg stiller meg helt åpen.

Livet på jorden er ikke så kult. Husk at de aller fleste menneskene som har levd på denne planeten før oss, og som lever på denne planeten med oss, og som kommer til å overta denne planeten når vi er borte, de aller fleste av de menneskene har et veldig tungt liv.

Lager en liste over bøker jeg ønsker å lese, mange av dem faktisk basert på omtaler her på bokelskere.no.
Mest som en huskeliste for meg selv.
Lista er i stadig endring, noen bøker blir lest ferdig, og nye ønsker kommer til.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Biografier - forfatterbiografier - boksamling