Geisha

av (forfatter) og Jorunn Carlsen (oversetter).

Cappelen 2000 Innbundet

Boken handler om Chiyo som 9 år gammel og etter morens død, blir solgt av sin far til Mr.Tanaka Ichiro. Han tar henne med til bydelen Gion i Kyoto, der hun blir overlatt til sin nye bestemor, mor og tante som driver et geisha-hjem, en okiya. Her vokser hun opp, og skifter senere navn til Sayuri. Hun får utdannelse til å bli geisha, som egentlig betyr artist, og hun lærer sang, dans, musikk, perfekt oppførsel og teseremoni på geisha-skolen. Hoveddelen av handlingen foregår i 30-årene, og boken gir et grundig innblikk i hvordan livet artet seg for geishaene under deres storhetstid. Boken er filmatisert.

I denne varme og eksotiske historien forteller Sayuri om sitt liv fra hun som niåring ble tatt inn i et velrennomert okiya - et geishahus - til hun ble en av Tokios mest ettertraktede geishaer.«Jeg ble ikke født og oppdratt til å bli Kyoto-geisha. Jeg ble ikke engang født i Kyoto. Jeg er fiskerdatter fra en liten landsby som heter Yoroido ved Japanhavet. Jeg har ikke fortalt noe om Yoroido til andre enn en håndfull mennesker, og heller ikke om huset vårt, eller om mor og far og den eldre søsteren min - og iallfall ikke om hvordan jeg ble geisha, eller hvordan det var å være det. De fleste vil helst spinne videre på den fantasien at både mor og bestemor var geishaer, og at jeg begynte å lære dans da jeg var avvendt fra morsmelken.»

Sayuri forteller historien om sitt liv som geisha. Det er en besettende og rørende historie om en liten pike med uvanlig vakre grå øyne som ble tatt fra sin far da moren døde, og plassert i lære for å bli geisha. For Sayuri fantes det ikke noe valg. Hvis hun ikke var vakker og dyktig nok til å bli en etterspurt geisha, ventet et liv i fattigdom og fornedrelse.
Sayuri forteller historien om en verden der det ytre betydde alt, der en pikes jomfrudom ble solgt på auksjon til høystbydende, der kvinnene ble lært opp til å friste de mektigste mennene og kjærlighet foraktelig ble avskrevet som en illusjon.

Geisha har gått sin seiersgang over hele verden siden den ble utgitt i 1997.

Oversatt av Jorunn Carlsen

ISBN13 9788202176136

EAN 9788202176136

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Japan

Vi lever livet som vann som flyter nedover en bakke,og går mer eller i samme retning til vi dumper opp i noe som tvinger oss til å finne en ny kurs.

Jeg mener å si at hvis du har opplevd en kveld som er mer spennende enn noen kveld i livet ditt,er det trist å innse at den er slutt,men likevel føler du takknemlighet for at den fant sted.

Hvis du ikke vasker hendene dine, kommer du til å ende som en inntørket gammel sylteagurk, akkurat som bestemor.

Sorg er en ganske underlig ting, vi blir så hjelpeløse i møtet med den.

"Av og til synes jeg at de tingene jeg husker er mer levende enn de tingene jeg ser," sukket han.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Jeg har alltid kjempestore planer for hvilke store, viktige bøker jeg skal lese i nærmeste framtid. Stort sett klassikere man finner på diverse lister over bøker man bør ha lest før man dør. Og jeg gleder med skikkelig til å lese de!!! Problemet er bare det at jeg stort sett "sparer" på disse bøkene til den "rette anledninga" dukker opp... HÅPLØST, DEN KOMMER ALDRI! Så dette har ført til at jeg har mange uleste og "oppsparte" bøker i bokhyllene mine. Her er min liste over store, viktige bøker jeg nå faktisk skal lese i nærmeste framtid. Jeg begynner med "Madame Bovary".

I dag tok jeg en tur til Fretex igjen, og gjorde noen skikkelige kupp. Åtte bøker til tilsammen 95 kroner (sju pocket til 10 kr stk., samt én hardback til 25 kr). Å, hvor glad jeg er for å bo nærme en Fretex med bøker!

• "Beindoktorens datter" av Amy Tan
  • "Lykke og glede" av Amy Tan