Farvel, ting

den japanske kunsten å bli lykkelig med færre ting

av (forfatter), Øyvor Nyborg (oversetter) og Christian Heyerdahl (oversetter).

Panta 2021 Heftet

Mange mennesker lever idag et enklere liv, og er lykkeligere.

De har mer tid. Mer penger. Mindre stress. De nyter mer og de føler seg fri.

Et roligere, enklere liv med mer takknemlighet er nærmere enn du tror. Du trenger kanskje bare litt hjelp på veien.

"Farvel, ting" er en bestselger fra Japan og oversatt til mange språk. Her får du praktiske tips som vil berike livet ditt og frigjøre deg. En håndbok for å leve lykkelig i vår tid.

Fumio Sasaki var en ung, vanlig mann som stresset mye med jobb og å skaffe seg fler ting. Han kjøpte ting i håp om å bli lykkelig. Ønskelisten var lang. Han var fanget i hamsterhjulet, og spant rundt uke etter uke, og ble fort uinteressert i de tingene han hadde skaffet seg. Inntil den dagen da han bestemte seg for å endre livet.

Boken gir en annen og bedre forståelse av hva lykke og taknnemlighet er. Det er en styrke å ha med seg i det krevende 21. århundret.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2021

En nyttig bok. Litt ekstrem for meg, men med mange gode tips til å gi slipp på ting og få orden i rotet.

Alkohol gjør deg ikke lykkelig, men du slutter å være ulykkelig for en stund.

Ting du eier, vil til slutt eie deg.

Bøker legges til lista i den rekkefølge de fullføres.

• "Dødsryddig - en oppløftende bok om å rydde i et helt liv av ting" av Margareta Magnusson
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes
  • "Jordnært - enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag" av Anette Bastviken
  • "Livet uten plast - hverdagstips og oppskrifter til hus, hjem og hage" av Anneliese Bunk
  • "Mer ryddemagi - flere praktiske tips fra ryddedronningen" av Marie Kondo
  • "Ekte magi - mot til å leve kreativt" av Elizabeth Gilbert
  • "Mindfulness for nybegynnere - ta livet og øyeblikket tilbake" av Jon Kabat-Zinn
  • "Renere liv - ren mat, naturlig skjønnhet, grønt hjem, økofashion" av Tina Holt
  • "Pengesnakk - slik sparer du deg lykkelig" av Lise Vermelid Kristoffersen
  • "Fattig student" av Karen Elene Thorsen
  • "Ikigai - din vei til et langt og meningsfullt liv" av Héctor García
  • "Listelykke - rydding, orden, system, kreativitet, lister, effektivitet, overskudd og mindfulness" av Gunn Beate Reinton Rulnes