Listelykke

rydding, orden, system, kreativitet, lister, effektivitet, overskudd og mindfulness

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202522735

EAN 9788202522735

Denne boka handlet altfor mye om rydding og altfor lite om lister.

"Listelykke" er en god bok om å holde det ryddig rundt seg og hjelpemidler til å kunne få det til.
Til min kones store glede så fikk jeg lest gjennom denne og eldste datteren min på 10år satt innimellom ved min side og hørte på mens jeg leste høyt for henne. Det er kanskje for mye å forlange at det her etter vil være ryddig rundt henne, men tror hun likte tankene som Gunn Beate deler i denne boken, som innholder noe for enhver "ryddesmak". Dvs. at ikke alle tipsene her passer for alle, men de kan være til hjelp og er et utvalg der man kan velge å vrake og dermed lage sin egen ryddestil som passer best til ens eget familieforhold, hus, livssituasjon osv.

Jeg har alltid vært opptatt av lister og noenlunde system, og dermed var "Listelykke" en noe misvisende tittel, når boken stort sett handlet om rydding og det å ha orden rundt seg. Selvfølgelig kan rydding spille inn i en rekke med lister, men boken burde ha hett "Ryddelykke" eller "Ordenslykke", der lister heller kunne vært en mer underordnet del av boken. Men tross dette så tok ikke den noe misvisende tittelen gnisten fra innholdet i boken, men gav noen gode tips til videre ryddeshauer. Det eneste som mangler er å realisere det i praksis, og det krever kanskje noen mentale anstrengelser, ihvertfall til å begynne med.

• "Spermageddon - forplantningsevnen i fritt fall" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Ryddeglede" av Eva Isachsen
  • "Tid til alt - gjør mer av det du tror på" av Cecilie Thunem-Saanum
  • "Ekte hverdag - 12 steg til et litt bedre liv" av Sølvi Foss
  • "10 tips om helse - få det bedre og lev 10 år lenger" av Bertil Marklund
  • "Lær deg å leve - mer nærvær, mindre stress" av Mats Billmark
  • "Sov godt - råd og øvelser for deg som drømmer om bedre søvn" av Harald Hrubos-Strøm
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "Erotikk - en diktsamling du bør ha under puten" av Linn Skåber