Doktor Proktors tidsbadekar

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Lydbokforl. 2008 Lydfil med spiller

Doktor Proktor er i trøbbel. Han er fanget i tiden, og ved hjelp av Doktor Proktors tidsbadekar reiser Lise og Bulle for å hjelpe ham. De kommer til Napoleons Waterloo, den franske revolusjonen, og Jean d'Arcs tid. Formålet med tidsreisen er å redde doktorens store kjærlighet, Juliette Margarin. Dette er den andre boken om Doktor Proktor.

Det er en fredelig dag i Kanonveien, het til Lise og Bulle får et nokså spesielt postkort. Det viser seg raskt at det nok en gang er Doktor Proktor som er i trøbbel, og nok en gang er det en av hans fantastiske oppfinnelser som sender Lise og Bulle ut på en rundreise i både tid og rom. Først til Paris, men også til Napoleons Waterloo, Den franske revolusjon og Jean D'Arcs tid - alt for å redde livet og kjærligheten. Og det er ikke alle som vil at Doktor Proktor skal leve lykkelig alle sine dager... Her er spenning og humor i skjønn forening. "Doktor Proktors tidsbadekar" er om mulig enda morsommere enda morsommere enn bestselgeren "Doktor Proktors prompepulver".

Forlag Lydbokforl.

Utgivelsesår 2008

Format Lydfil med spiller

Serie Digibok

Genre Humor

Omtalt sted Frankrike

Veldig morsom bok som passer like bra for voksne som for barn. Stilen minner meg om Roald Dahl, men det eksisterer ingen moral i boken - om det er et minus eller et pluss er vel opp til hver enkelt leser å bedømme.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

• "Doktor Proktor og det store gullrøveriet" av Jo Nesbø
  • "Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje" av Jo Nesbø