Doktor Proktors prompepulver

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil

Når den litt merkelige Bulle flytter inn i nabolaget, får Lise seg en ny venn. Sammen blir de kjent med den enda merkeligere naboen, Doktor Proktor, som har funnet opp verdens kraftigste prompepulver. Dette er den første boka om Doktor Proktor.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Serie Doktor Proktor (1)

Genre Humor

Veldig morsom bok som passer like bra for voksne som for barn. Stilen minner meg om Roald Dahl, men det eksisterer ingen moral i boken - om det er et minus eller et pluss er vel opp til hver enkelt leser å bedømme.

Første boken i serien. Jeg greide å blingse og leste denne som nummer to, men det fungerte helt greit. Historiene i seg selv er frittstående. Stilen er fabulerende og full av mosomme pek og vrier. Jeg liker det godt når forfatteren selv titter frem og gir gode råd til leseren.

Det handler om en jente som heter Lise og som er datter av kommandanten. En dag kommer en ny gutt i gata der. Han heter Bulle. De blir venner og de blir kjent med en professor som har funnet opp et pulver som får folk til å prompe. Men det er noen som vil stjele det fra dem.
Denne boka anbefaler jeg til de som er glad i morsomme bøker.

Bulle en merkelig og litt uvanlig gutt som flytter inn i nabolaget til Lise. De blir godt kjent og møter den andre også ganske merkelige naboen, Doktor Proktor. Doktor Proktor forteller Lise og Bulle kjærlighets historien hans og at faren til hans store kjærlighet ikke ville la han være sammen med datteren hans før han ble en ordetlig forsker. Lise og Bulle hjelper Doktor Proktor med å bli verdens kjent ved å vise hele byen den nyeste oppfinelsen hans, nemlig prompepulver.
Jeg syntes dette er en morsom bok som er veldig lett lest. Boken har også spenning som gjør leseren mer interessert. Jeg syntes denne boken passer til en aldersgruppe under 13 år.

Jeg heter Bulle. Og hva skal man si om det?

Han la leppene forsiktig mot munnstykket.
«En trompet skal kysses som en kvinne,» hadde bestefaren bestandig sagt. Bulle hadde aldri kysset noen kvinne i hele sitt liv, i alle fall ikke slik, ikke midt på munnen. Og sant og si håpet han at han skulle slippe også. Han presset luften inn i trompeten. Den breket som en sjøsyk geit. Få hadde hørt sjøsyke geiter breke, men slik låt det altså.

«Siden du er ny, vil du kanskje være så vennlig å fortelle oss alle litt om deg selv, herr Bulle?»
Bulle så seg rundt. «Ny?» sa han. «Jeg er ikke ny. Spør du meg, er det dere som er nye. Bortsett fra Lise, da, henne traff jeg i går.»
Alle snudde seg mot Lise, som fikk mest lyst til å synke gjennom gulvet.
«Dessuten er jeg ti år,» sa Bulle. «Så hvis jeg for eksempel hadde vært et par sko, ville jeg ikke vært ny, men eldgammel. Bestefar hadde ei bikkje som ble sendt på gamlehjem da den var ti år.»

«Hallo småen,» sa den ene.
«Hallo, o giganter som vandrer på jorden med tunge skritt og stenger for solen,» sa Bulle uten å se opp.
«Hæ?» sa gutten.
«Ingenting, blodhunder,» sa Bulle.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

• "Doktor Proktor og det store gullrøveriet" av Jo Nesbø
  • "Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje" av Jo Nesbø