Den gamle mannen og hvalen

av (forfatter) og Stian Hole (illustratør).

Cappelen 2005 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Cornelius bor ved havet sammen med katten sin, Trass. På odden på andre siden av havet bor broren, Halvor. Halvor og Cornelius har vært bitre uvenner i flere år, men når det strander en hval hos Cornelius trenger han Halvors hjelp for å hjelpe den ut i havet igjen.

Underfundig fortelling i tekst og bilder om Cornelius som bor sammen med katten Trass langt mot nord, der hav møter fjell. Halvor, broren til Cornelius bor ikke langt unna. Brødrene er bitre uvenner, og har ikke snakket sammen på mange år. Men en dag finner Cornelius en strandet hval. Han klarer ikke å få det store dyret løs. Hva skal han gjøre?
Boken er både tradisjonell og original. De vakre illustrasjonene har sterke, klare farger og mange spennende detaljer å fordype seg i.
Stian Hole har et rikt og poetisk språk i tillegg til at han er en spennende bildekunstner og designer. Han er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Dette er Stian Holes første bildebok.
Les også:
"Underfundig fortelling" Drammens Tidende, 9.mars

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202240523

EAN 9788202240523

Tildelt litteraturpris Debutantprisen 2005

En nydelig barnebok om brutte relasjoner og muligheten til å finne tilbake til hverandre. Like mye til voksne som til barn.

Vinteren kommer som en blå pause. Sola reiser sørover på ferie og fuglene som fryser følger etter. Det blir mørkt både dag og natt, og månen sniker seg som en tyv mellom fjelltoppene.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Fine bildebøker. Mottar gjerne tips om flere:)

• "Byttingen" av Anan Singh
  • "En million sommerfugler" av Edward Van de Vendel