Det gule huset

av (forfatter) og Sigrid Grande (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Heftet

Religiøs intoleranse og hemmeligheter er skyld i at Eileen O'Neills familie går i oppløsning, men Eileen er fast bestemt på å få tilbake det gule huset hvor hun hadde så mange lykkelige år. Hun begynner å jobbe på den lokale fabrikken for å spare penger. Når første verdenskrig bryter ut blir hun revet mellom to menn. Den politiske aktivisten James Conlon og den britiske offiseren Owen Sheridan, som er sønn av fabrikkeieren.

ISBN13 9788202366803

EAN 9788202366803

Serie Drama

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Nord-Irland

En virkelig god bok, realistisk og tar opp tema som religion og politikk. Underlig hvordan akkurat de 2 emnene går sammen som hånd i hanske.
Anbefaler dere å lese boka og gjøre dere opp egne meninger.

Eileen opplever flere dramatiske hendelser i barne-og ungdomsårene. Den eneste drømmen hun holder fast ved er å samle hele familien i det gule huset igjen en gang i framtiden. Mens hun jobber og sliter på fabrikken, går det nord-irske opprøret sin gang med Michael Collins i spissen. Etter som årene går ser det verre og verre ut for Eileens drøm.

En interessant og hjerteskjærende historie fra Nord-Irland tidlig på 1900-tallet.

Tipsad av Anne Britt Schjelvaag att läsa den här boken.

Det er noe med en høytidsfest som uansett hvor mange mennesker det er, får en til å bli smertefullt klar over menneskene man savner.

Jeg er klar over at mange føler seg makteløse og føler at vold er den eneste muligheten til å oppnå forandring. Men tro meg, det er det ikke.

Kjærligheten er rar; det var aldri noen som lærte en hvordan man skulle gjenkjenne den.

Hemmeligheter i familien er som kreft. I likhet med kreftsvulster vokser de seg stadig større, og dersom de ikke blir fjernet, kveler de sinnet og sjelen og avføder galskap. Så lenge de blir værende, kaster de skygge over hver sannhet som ytres, og tilslører, hemmer og forvrir den. Hemmeligheter skader like mye den som holder på den, som de den holdes fra. Og selv når hemmeligheten kommer for en dag, kaster den skygger inn i fremtiden, og restene etter den holder oss på vakt og i vånde.

Jeg erindrer den dagen nå gjennom hukommelsen og tidens slør. Men gulfargen har aldri falmet. Den er like levende i minnet mitt som den dagen vi dekket huset og oss selv med gulmaling og danset rundt i hagen som kanarifugler.

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land I Europa:
✔Albania‎ , Andorra‎, Armenia, Belgia‎, Bosnia-Hercegovina‎, Bulgaria‎, Danmark‎, Estland‎, ✔Finland‎, ✔Frankrike‎ , Færøyene, Georgia, Guernsey‎, ✔Hellas‎, Hviterussland‎, ✔Irland, ✔Island, ✔Italia‎, Jersey‎, Kosovo‎, Kroatia‎, Latvia‎, Liechtenstein‎, Litauen‎, Luxembourg‎, Makedonia‎, Malta‎, Man‎, Moldova‎, Monaco‎, Montenegro‎, Nederland‎, ✔Norge‎. Polen‎, Portugal‎, Romania‎, ✔Russland‎, San Marino‎, Serbia‎, Slovakia‎, Slovenia‎ , ✔Spania‎,‎ ✔England, ✔Skottland og ✔Wales), Sveits‎, ✔Sverige‎, Tsjekkia‎, ✔Tyrkia‎, ✔Tyskland‎, Ukraina‎, Ungarn‎, Vatikanstaten‎ og Østerrike‎

Antall besøkte land i Europa hittil er: 16

Flere lyst til å lese bøker.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley