Oppløsning

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Press 2009 Heftet

England, 1537. Henrik 8. har utnevnt seg selv til kirkas suverene overhode og befolkninga opplever ei brutalisering av lov og orden. Samtidig sender Thomas Cromwell ut ei gruppe av kommissærer som reiser rundt i landet for å undersøke klostrene. Ved Scarnsea-klosteret er situasjonen kommet ut av kontroll, og Cromwells kommissær, Robin Singleton, er blitt drept. Så forsvinner Scarnseas uvurderlige relikvie, og advokaten Matthew Shardlake sendes for å finne sannheten om det som har hendt i Scarnsea. Dette er den første romanen om Matthew Shardlake.

C.J. Sansom har høstet stor anerkjennelse for sine historiske kriminalromaner. Han stod bak suksessen Vinter i Madrid som hentet sin handling fra den spanske borgerkrigen. I oppløsning møter vi den pukkelryggede advokaten Matthew Shardlake, som løser mordgåter i Henrik 8.s England. Reformasjonen pågår, og Shardlake sendes til et kloster på sørkysten av England på oppdrag fra Thomas Cromwell, kongens viseregent og en av reformasjonens frontfigurer. Cromwell leder oppløsningen av det engelske klostervesenet, og Shardlake får i oppgave å etterforske mordet på kongens utsending til munkeklosteret i Scarnsea. Det viser seg imidlertid snart at kongens utsending ikke er den eneste som har blitt drept. Munkene skjuler sine ulike hemmeligheter, og Shardlake gjør oppdagelser som både rokker ved hans egne holdninger og setter livet hans i fare.

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Serie Matthew Shardlake (1)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted England

En ganske tradisjonell krimroman med handlingen utradisjonelt nok lagt til England under Henry VIII. Blandingen av historiske begivenheter/karakterer og klassisk britisk krimkunst fungerer godt. Boken kunne med hell vært strammet en del inn, særlig i midtpartiet, men redder seg inn med en overraskende og god avslutning. Kommer nok til å sjekke ut de andre bøkene i serien, men da muligens på originalspråket ettersom det var en god del skrivefeil i den norske oversettelsen.

Bibelen sier at Gud skapte mennesket i sitt bilde, men jeg tror at det er vi som skaper ham om og om igjen, i det bildet som måtte passe våre skiftende behov.

Den historiske perioden i England (1485 – 1558), med den Elisabethanske tid (1558 – 1603) - som i en bred definisjon kan regnes med.

Krim er stort sett ikke så fristende å lese, bortsett hvis det handler fra tidligere tider. Da blir det så mye mer spennende

Før jeg har lest minimum 10 bøker fra "uleste-i-bokhylla", har jeg ikke lov til å verken låne eller å kjøpe nye bøker. Det er nå virkelig på tide at denne delen av boksamlingen krymper... Challenge completed :))

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land I Europa:
✔Albania‎ , Andorra‎, Armenia, Belgia‎, Bosnia-Hercegovina‎, Bulgaria‎, Danmark‎, Estland‎, ✔Finland‎, ✔Frankrike‎ , Færøyene, Georgia, Guernsey‎, ✔Hellas‎, Hviterussland‎, ✔Irland, ✔Island, ✔Italia‎, Jersey‎, Kosovo‎, Kroatia‎, Latvia‎, Liechtenstein‎, Litauen‎, Luxembourg‎, Makedonia‎, Malta‎, Man‎, Moldova‎, Monaco‎, Montenegro‎, Nederland‎, ✔Norge‎. Polen‎, Portugal‎, Romania‎, ✔Russland‎, San Marino‎, Serbia‎, Slovakia‎, Slovenia‎ , ✔Spania‎,‎ ✔England, ✔Skottland og ✔Wales), Sveits‎, ✔Sverige‎, Tsjekkia‎, ✔Tyrkia‎, ✔Tyskland‎, Ukraina‎, Ungarn‎, Vatikanstaten‎ og Østerrike‎

Antall besøkte land i Europa hittil er: 16

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

• "Undergang" av C.J. Sansom
  • "Klagesang" av C.J. Sansom