Det er trikken i ditt liv

Gyldendal 2005 Innbundet

Ritt er bibliotekar, gift med en mann som elsker henne og har en liten sønn. Men den store kjærligheten møtte hun på en trikk i Praha for mange år siden og mistet den kort tid etter. Likevel er det han hun fremdeles går og lengter etter. Klarer hun noen gang å slippe taket? Dette er forfatterens debutroman.

Ritt har en snill mann som elsker henne og en nydelig liten sønn. Hun har en litt kjedelig jobb på biblioteket og et nådeløst blikk for menneskelige svakheter. Men kjærligheten? Kjærligheten møtte Ritt på en trikk i Praha for 2753 dager siden, og mistet den i samme by etter noen hektiske måneder. Ritt bruker stadig hvert eneste våkne øyeblikk av sitt liv til å tenke på den andre mannen. Han med stor H. En bok om kjærligheten som forsvant. En vittig og skarpt observert fortelling om økende desperasjon, lengsel og tapt lidenskap. «Les den.» Gro Skorpen, Natt og Dag«Profesjonell debutant om Den Store Kjærligheten.»Cathrine Krøger, Dagbladet«Frisk og fornøyelig debut som absolutt forsvarer sin posisjon som en av tre vinnere i Gyldendals konkurranse om beste kjærlighetsroman.»Anne Merethe K. Prinos, Aftenposten«. det er en stund siden jeg har festet meg ved en så original og dreven debutant.»Hannelore W. Langstrøm, FædrelandsvennenDet er trikken i ditt liv var en av tre vinnere i Gyldendals konkurranse om beste kjærlighetsroman 2003. De to andre var Bjørt Sortland: For så høgt har eg elska (2004) og Edy Poppy: Anatomi. Monotoni.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336179

EAN 9788205336179

Omtalt sted Oslo Praha

Hun visste godt at Han var for bra til å være sann. Hver gang de skulle treffe hverandre og hun så ham komme, ble hun knust av hvor vakker han var. Den flotte nesen og den eplekjekke holdningen. Overleppa litt større enn underleppa. (...) Og noen ganger, når Han sto og ventet på henne utenfor kinoen, lot hun som om Han egentlig ikke var hennes. Hun stanset et stykke unna og så på ham på avstand. Bare for å kjenne på det. Avstanden. Hun øvde seg på at det skulle ta slutt en gang.

Lykken var på mange vis kvelende. Det var så mye hun måtte finne seg i hvis det skulle fortsette. Han vasket klærne sine i shampo.

Ninas selvironi er ikke like velutviklet som egoet hennes.

"Hun visste godt at han var for bra til å være sann.
Hver gang de skulle treffe hverandre og hun så ham komme, ble hun knust over hvor vakker han var."

Hun tenker at Vibeke sikkert har ringt bare fordi det er det man skal gjøre med venner. Man må opprettholde forbindelsen til man faktisk trenger den.

Det beste av det beste - for meg ..

Bøkene er nødvendigvis ikke topp litteratur, men titlene gjorde at jeg plukket dem ut i første omgang, og noen av dem viste seg å være helt topp; "Menneske uten hund", "Pinnsvinets eleganse" og "Å slentre......." vil jeg absolutt anbefale!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Den riktige Rafferty - roman" av Yvonne C. Kuhn
  • "Vi kan godt kysse - roman" av Mari Grydeland
  • "Livet er ikke bare ha ha, hi hi" av Meera Syal
  • "Livets lyse sider - hvordan den hemningsløse dyrkelsen av positiv tenkning har underminert Amerika" av Barbara Ehrenreich
  • "Sub rosa ; En kjernesunn død ; Containerkvinnen" av Kim Småge
  • "Juggel - roman" av Heidi Linde