Vi kan godt kysse

av (forfatter) og Jan Zahl (forfatter).

Tiden norsk forlag 2004 Innbundet

Frank og Erle bor i kollektiv i St. Olavsgate i Oslo. Han er så patetisk som bare en nydumpa mann og mislykket student kan være. Hun er så optimistisk som bare en arbeidsnarkoman reklamedame kan være. Han oppdager kvinner og prøver å komme seg på sporet igjen, mens hun går på trynet og mister sin tro på menn. Romanen fortelles med to stemmer, Jan Zahl har skrevet Franks versjon, Mari Grydeland Erles. Dette er forfatternes første roman.

"Forfatternes energi og humør driver leseren videre", skriver Knut Faldbakken i VG. Les historien om da Frank møtte Erle og Erle møtte Frank i et kollektiv i Oslo våren 2003. Han er så patetisk som bare en nylig dumpa vestlending kan være, hun er sprudlende og energisk, jobber i reklamebyrå og har en hang til barbesøk. De er begge litt i eldste laget for å bo i kollektiv. Han kommer til å oppdage kvinner igjen, hun kommer til å miste jobben. De kommer begge til å gå på trynet. Vi kan godt kysse er noe så uvanlig som en underholdende kjærlighetsroman fortalt med to stemmer. Jan Zahl har skrevet Franks versjon av livet med Erle, Mari Grydeland har skrevet Erles versjon av livet med Frank. Romanen viser på en morsom og presis måte akkurat hvor lett og vanskelig det er for to mennesker å møtes, selv når man bor i samme leilighet. Mari Grydeland er utdannet journalist og Jan Zahl er statsviter. Grydeland er programleder i NRK TV, Zahl skriver i Dagsavisen.

Forlag Tiden norsk forlag

Utgivelsesår 2004

Språk Bokmål Nynorsk

Her er titler jeg liker å anbefale hvis folk kommer og spør etter noe hyggelig. Stort sett er det bøker jeg har lest selv. Håper jeg kommer på flere etter hvert, og tar gjerne i mot tips!

• "Prikkedøden - noveller" av Mari Grydeland
  • "Sveas sønn" av Lena Andersson