Den avstengte øya

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Den avstengte øya er en velskreven og drivende roman med politisk brodd, tuftet på en smart idé som føles mer troverdig for hver side.

En morgen våkner Islands befolkning til et moderne mareritt. Alle forbindelser til omverdenen er kuttet av. Internett fungerer bare innenlands. Ingen fly letter eller lander på flyplassene. Ingen skip kommer inn fra havet, og skipene som drar ut, kommer ikke tilbake. Statsministeren og presidenten er utenlands.

Journalisten Hjaltí, konsertfiolinisten María og hennes tenåringsdatter Margret forsøker alle å navigere den nye virkeligheten i Reykjavik. Men der det mangler brød, mangler det også lover. I kampen om ressurser som mat, arbeid og medisiner, balanserer det islandske samfunnet på en knivsegg. Utenfor byen, i en øde fjord, forsøker sauebonden Svangi å leve av den karrige jorda og sauene sine. Dagboken er hans eneste trøst for isolasjonen og frykten for de nye militsene som raider landsbygda. Ledet av innenriksministeren Elin, forsøker regjeringen gjør sitt beste for å beholde kontrollen, også over sine politiske motstandere. Den populistiske drømmen om en kulturelt homogen nasjon, der islendere lever i selvforsynt pakt med naturen, blir snart en uhyggelig realitet.

ISBN13 9788202568030

EAN 9788202568030

Genre Dystopier

Omtalt sted Island

Jeg er bibliotekar og må levere inn boka da den er reservert. Jeg har massse å lese fra før. Husk: jeg er på side 46

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Sander - roman" av Terje Holtet Larsen