Den avstengte øya

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

ISBN13 9788202568030

EAN 9788202568030

Genre Dystopier

Omtalt sted Island

Midt på natten isoleres Island fullstendig. Ingen nettilgang, telefonene er døde, radar og satellitter er ute av drift. Mest trolig er det et data-angrep eller noe teknisk som kan fikses ganske kjapt. Disse analysene stemmer ikke. Island er totalt isolert, og presidenten og statsministeren er utenlands. Alltinget må omrokere ministrene, og Elin Ólafsdóttir blir fungerende statsminister. Hun er ei tøff dame som ikke er redd for å ta utradisjonelle valg.
Vi blir også kjent med journalisten Hjalti, musikeren Maria, datteren hennes Margrét og en sauebonde som bor alene i ødemarken.

Skremmende og aktuell dystopi om hva som skjer når hverdagen til en hel nasjon snus på hodet.

Det er kanskje litt urettferdig å vurdere bøker fra en genre man egentlig ikke liker. Men etter å ha lest «Never let me go», tenkte jeg å forsøke meg på noen flere dystopier. Valget av bok var litt tilfeldig ut fra at jeg har et Storytel-abonnement som jeg ikke synes jeg får så mye ut av fordi utvalget er dårlig.

Men altså, Island, dystopi og en historie om hvordan øya mister all kontakt med omverden og hvordan samfunnsstrukturene krakelerer etterhvert som selvbergingen og knapphet på godene viser seg. Slik sett et interessant sosiologisk og psykologisk case. Alt relativt realistisk beskrevet, med flere fortellerstemmer slik at vi får se flere perspektiver fra ofre til medløpere. Men det blir ikke verken tilstrekkelig medrivende eller tankevekkende til at jeg vil rangere det som en stor leseropplevelse.

Jeg er bibliotekar og må levere inn boka da den er reservert. Jeg har massse å lese fra før. Husk: jeg er på side 46

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Lister over bøker over bokgruppa i Stavanger

Flere leste bøker i 2021

• "Geiger" av Gustaf Skördeman
  • "Ekspeditøren" av Aksel Selmer
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Sendebudet - roman" av Yōko Tawada
  • "Det kan jeg ikke si - roman" av Øivind Hånes
  • "Så den store fuglen ikke tar deg" av Hiromi Kawakami
  • "Vov - hunden i eventyr, myter og folketro fra hele verden" av Tor Åge Bringsværd
  • "Oostende 1936 - sommeren før mørket falt" av Volker Weidermann
  • "Hvitmannsshuffle" av Paul Beatty