Dødsskyggens daler

de henrettede i Norge 1759-1764

Commentum 2020 Innbundet

Mellom 1759 og 1764 ble 25 forbrytere halshugget her i landet, og to ble hengt. Henrettelsene var til dels spektakulære - det ble brukt øks og sverd, forbrytere ble knepet med glødende tenger, hånd og hode ble hugget av og legemsdeler heist opp på steiler og staker, eller begravet på galgehauger og myrer. Det var 16 menn og 11 kvinner, og deres forbrytelser var like forskjellige som måten de ble henrettet på - det var mord, incest, innbrudd og tyveri. Ofrene ble slått ihjel med stokker, skutt, druknet, knivstukket og kvalt - de var nyfødte, småbarn og voksne menn og kvinner. I denne boken møter vi forbryterne, ofrene, de som dømte dem, og de som henrettet dem.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2020

Serie Krøniken

Omtalt tid 1750-1799

Kometer har fra gammelt av vært oppfattet som budbringere. Tidligere tiders mennesker oppfattet dem som stjerner, og stjernene styrte menneskenes liv. Fiksstjernene stod på firmamentet år etter år på sine faste plasser; planetene vandret rundt i mer eller mindre forutsigbare baner, men kometene med sine spektakulære haler var lysende himmellegemer som kom og gikk, tilsynelatende uten noe varsel, og derfor måtte de da også bety noe ganske spesielt. Det måtte være Gud selv som sendte dem av gårde, og Han foretok seg aldri noe uten grunn. […]
I 1758 kom kometen – i våre dager har den fått et eget navn, “Halleys komet” – ikke så nær jorden at den kunne få så monumentale følger. To gigantiske jordskjelv tok riktignok livet av tusenvis av mennesker i Libanon, og syvårskrigen fortsatte å rase som den første store, verdensomspennende konflikt. I vårt naboland brant store deler av Stockholm ned.

Flere leste bøker i 2021

• "Skinndød - kriminalroman" av Thomas Enger
  • "Vinterbyen" av Arnaldur Indriðason
  • "Fjellet" av Arnaldur Indriðason
  • "Gravstille" av Arnaldur Indriðason
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Djevelen holder lyset" av Karin Fossum