Uten nåde

de henrettede i Norge 1783-1814

Schibsted 2011 Innbundet

Forfatteren tar for seg 24 drapssaker fra slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet. Alle sakene endte med at de dømte blei halshugget. Boka gir et innblikk i motivene bak ugjerningene, etterforskninga, rettssakene og fullbyrdelsen av dommene.

I denne boken gir Torgrim Sørnes deg urovekkende fortellinger om 25 drapssaker i perioden 1783 - 1814. Vi får et innblikk i motivene bak ugjerningene, grufulle detaljer om drapene, etterforskningen, rettssakene og vitnemålene. Ikke minst får vi følge de dømte til retterstedet og overvære halshuggingen. Her rapporteres det om delinkventenes siste ord og skarpretterens og publikums reaksjoner. Den første av historiene handler om Anna Henriksdatter Østmo, som i 1783, bare 29 år gammel, ble halshugget for å ha drept tre av sine barn etter fødselen. Hun dukket overraskende opp i avisene høsten 2010 da man fant skjelettet av en hodeløs kvinne under arbeidet med en sykkelsti ved Flisa. Skjelettet viste seg å tilhøre Anna Østmo. Kroppen hennes ble uten seremoni begravd like ved retterstedet, mens hodet ble satt på en stake.

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Dette er grufull lesning. Men samtidig lærer de deg mye om et Norge som ikke har vært en del av skolelærdommen. Her får vi et innblikk i ulike menneskers liv og forbrytelser og følger dem gjennom ankeinstanser til de endelig blir halshugget. Boken anbefales som spennende lesning for dem som ikke er lettskremte!
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Idyllisering ser ut til å være regelen i moderne kriminallitteratur, og da gjerne av forbryteren, på bekostning av offeret.

Ole Jonsen og hans venner fraktet liket av Siri Paulusdatter ned til Tysfjord,og begravet det bak forsamlingshuset, med like mye sermoniell som om hun hadde vært en selvdød bikkje.

Det ser ut til å ha talt i formildende retning ”at han ved et Tilfælde har, naar han drikker Brændeviin, ei Fornuftens Brug”.

Hans far Casper Christenesen var en omvandrende horebukk som streifet rundt i søndre Hedmark og strødde uekte barn etter seg.

Men den største faren er ikke alltid ville dyr, gjenferd, tusser eller skrømt. "Det onde som vandrer i mørket" har som regel menneskeham, dessverre er det også som regel en vi kjenner fra før av - mor, far, ektefelle, barn, nabo, venn.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Flere lyst til å lese bøker.

• "Dødsskyggens daler - de henrettede i Norge 1759-1764" av Torgrim Sørnes
  • "Gothams guder" av Lyndsay Faye
  • "Ondskap - de henrettede i Norge 1815-1876" av Torgrim Sørnes
  • "Mørkets fyrstinne - og andre historier" av Elin Brodin
  • "Dødens øyne" av Bari Wood
  • "Hvor mange brødre har Obama? - den definitivt største guiden til unyttig kunnskap" av Noel Botham
  • "Hevnerens håndbok - lærebok i gjengjeldelsens edle kunst" av Olav Viksmo Slettan