Forsvinningen

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

Begynnende høst i Reine. Rino Carlsen finpusser på oppsigelsen da meldingen kommer: En naken, blodig mann er funnet fastlenket til båsen i et falleferdig fjøs, med en metallring rundt halsen. På veggen står det skrevet: «Den som kunne ha forhindret».
Rino og aspiranten Curt ser saken i sammenheng med en tjuefem år gammel dyremishandlingssak. Alt tyder på et gjengjeldelsesmotiv.
Parallelt: Den pensjonerte lensmannen Berger Falch leter fram dokumentene i en forsvinningssak fra 1972, som har naget ham i alle år. På selveste 17. mai forsvant en 11 år gammel, syklig jente fra hjemmet. Etterforskningen konkluderte med at hun hadde tatt seg ned til sjøen og druknet. Men hun ble aldri funnet. Nå som hjertet og hukommelsen er i ferd med å svikte, haster det for Falch å få visshet om hva som skjedde med henne.
Så dukker det opp flere saker.
Frode Granhus (f. 1965, d. 2017) debuterte med den kritikerroste krimromanen Hevneren i 2003. I 2010 kom Malstrømmen, som har fått strålende anmeldelser her hjemme og er solgt til ni land. Senere er det kommet ytterligere fire krimromaner fra Lofotkrimmens mester to av dem er nominert til Bokhandlerprisen, en til Rivertonprisen og en til Brageprisen. Granhus jobbet i mange år som rådgiver i NAV og bodde på Leknes i Lofoten med samboeren og datteren deres. Han døde i september 2017.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241916311

EAN 9788241916311

Serie Rino Carlsen (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Nordland

Selv om jeg tidlig klarte å gjette meg til hvordan gjerningen var blitt utført, likte jeg boka. Jeg kommer til å savne Granhus sine bøker. Skikkelig Lofotenkrim med kaldt miljø, spesielle mennesker, spennende handling.

Siste levering fra en av mine favoritt-forfattere <3 Frode Granhus skuffer aldri, og boka var spennende og vanskelig å legge fra seg. Du vil bli savnet <3

"Nei, ikke ennå en bok om den problematikken!" tenkte jeg. Og gikk fem på, akkurat slik Frode Granhus helt sikkert hadde ment. :o) Spennende krim om et spennende tema som jeg ikke kan huske å ha vært borti i en krimbok tidligere. Tragisk at en så god krimforfatter ble revet bort så alt for tidlig. Denne klarte jeg bokstavelig talt ikke å legge fra meg og lå og leste til 1:15 i natt til jeg hadde slukt siste side.

Fortsatt kunne han i korte øyeblikk glemme at hun var borte, og erkjennelsen av at han aldri mer skulle få se henne, gjorde like vondt hver gang.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

Bøker lest 2018