En ballade om sangfugler og slanger

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

ISBN13 9788205533899

EAN 9788205533899

Serie Dødslekene

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Omtalt sted Nord-Amerika og Mellom-Amerika

Selv om jeg på ingen måte blir like emosjonelt engasjert i denne som i den originale trilogien, syns jeg det er veldig modig av forfatteren å gi oss en historie fra en karakter vi som lesere egentlig ikke heier på. Personlig syns jeg det minst spennende med denne var "The Hunger Games", mens det som ga meg mest var bokens siste del. Vi vet til en viss grad hvilken retning vi skal i, men Collins klarer å få meg meg som leser til å lure på hvordan veien dit ser ut.

I denne boken får vi vite mer om det politiske og sosialistiske maktspillet i Panem. Vi følger unge Snow som går på Universitetet i Panem. I år har hele klassen blitt involvert i "Dødslekene". Gjennom Snow og klassekameratene hans får vi innblikk i historien til "Dødslekene" og hvorfor man år etter år må ha denne brutale påminnelsen om krig og tragedie.

Hovedkarakteren, Snow, er ikke en helt. Han er en en irriterende ungdom som prøver å etablere en arv, et omdømme og respekt. I seg selv, så er dette en ærlig og edel sak, men når han drar uskyldige inn i sitt politiske renkespill så blir noen skadet. Jeg liker virkelig ikke hovedkarakteren. Eller, det vil si, jeg liker ikke hvordan han utvikler seg til å bli en arrogant jævel.

Coriolanus slapp en håndfull kål i gryta med kokende vann og sverget på at han en dag aldri skulle ta det i sin munn igjen. Men dette var ikke den dagen. Han trengte å spise en stor skål med den smakløse smørja og drikke hver dråpe av kraften, for å hindre at magen begynte å knurre under uttakssermonien. Det var én av de mange sikkerhetsforanstaltningene han tok for å dekke over at familien hans, til tross for at de bodde i toppetasjen i den mest overdådige residensen i Capitol, var like fattige som avskummet i utkantstrøkene.

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

Bøker jeg har lest i 2020

• "Samlet" av Neal Shusterman
  • "Silber - drømmenes tredje bok" av Kerstin Gier
  • "Tronen" av Kiera Cass
  • "Ildstjerne" av Moira Young
  • "Viktor" av Katarina von Bredow
  • "Silber - drømmenes andre bok" av Kerstin Gier
  • "Rebellhjerte" av Moira Young