En ballade om sangfugler og slanger

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Brennende ambisiøs. Besatt av konkurranse. Men makt har sin pris.

Det er dagen for uttaket til de tiende Dødslekene. I Capitol håper Coriolanus Snow at han vil få sjansen til heder og ære ved å bli mentor i Lekene. Den en gang så mektige Snow-familien lider, skjebnen deres er avhengig av den lille sjansen Coriolanus har fått - til å sjarmere, overliste og utmanøvrere sine medstudenter. Alt for å bli mentor for den vinnende deltakeren.
Oddsen er imot ham. Han ble tildelt jenta fra Distrikt 12, det laveste av det lave. Deres skjebner er nå sammenflettet - hvert valg Coriolanus tar kan føre til en fordel eller fiasko, triumf eller ruin. Inne på arenaen vil det bli en kamp til døden. På utsiden, begynner Coriolanus å føle noe for sin dødsdømte deltaker ... og han må veie nødvendigheten av å følge reglene opp mot sitt ønske om å overleve koste hva det koste vil.
"Suzanne Collins er uansett en dreven spenningsforfatter, og det er umulig å slutte å lese." - Kristine Isaksen, VG
"Unge lesere får en spennende innføring i et korrupt maktspill med klare parallel.ler til virkeligheten." Guri Fjeldberg, Bergens Tidene
"Suzanne Collins er en dreven forteller. «Dødslekene» provoserer fremdeles frem ubehagelige etiske diskusjoner i enhver som leser. Jeg tviler ikke på at hun vil nå like mange lesere med denne mursteinsromanen." Anne Cathrine Straume, NRK
"Knallgod underholdning - men ganske usmakelig." Cathrine Krøger, Dagbladet
"Eg er imponert! Suzanne Collins har endå ein gong skrive ein spennande pageturner." Magnus Rotevatn, Framtida

ISBN13 9788205533899

EAN 9788205533899

Serie Dødslekene

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Omtalt sted Nord-Amerika og Mellom-Amerika

Selv om jeg på ingen måte blir like emosjonelt engasjert i denne som i den originale trilogien, syns jeg det er veldig modig av forfatteren å gi oss en historie fra en karakter vi som lesere egentlig ikke heier på. Personlig syns jeg det minst spennende med denne var "The Hunger Games", mens det som ga meg mest var bokens siste del. Vi vet til en viss grad hvilken retning vi skal i, men Collins klarer å få meg meg som leser til å lure på hvordan veien dit ser ut.

Coriolanus slapp en håndfull kål i gryta med kokende vann og sverget på at han en dag aldri skulle ta det i sin munn igjen. Men dette var ikke den dagen. Han trengte å spise en stor skål med den smakløse smørja og drikke hver dråpe av kraften, for å hindre at magen begynte å knurre under uttakssermonien. Det var én av de mange sikkerhetsforanstaltningene han tok for å dekke over at familien hans, til tross for at de bodde i toppetasjen i den mest overdådige residensen i Capitol, var like fattige som avskummet i utkantstrøkene.

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

Bøker jeg har lest i 2020

• "Samlet" av Neal Shusterman
  • "Silber - drømmenes tredje bok" av Kerstin Gier
  • "Tronen" av Kiera Cass
  • "Ildstjerne" av Moira Young
  • "Viktor" av Katarina von Bredow
  • "Silber - drømmenes andre bok" av Kerstin Gier
  • "Rebellhjerte" av Moira Young