Drømmetydninger

av (forfatter), Ove Steen (redaktør) og Ove Steen (gjendikter).

Pax 2005 Innbundet

Boka inneholder de mest sentrale tekstene til Jung om drømmer. Du kan bl.a. lese om drømmeanalyse i praksis, drømmenes språk, det ubevisstes funksjon og psykoterapiens grunnleggende prinsipper.

En samling av psykologen C. G. Jungs viktigste tekster om drømmer. Jung antydet selv at han tolket rundt 80 000 drømmer i sitt liv. Selv om han ofte presiserte at han ikke hadde noen oppskrift på drømmeforståelse, står det allikevel fast at han anvendte visse håndgrep og teknikker i tilnærmingen til det ubevisste. Boken kan derfor brukes som veiledning for å forstå vår ofte kaotiske vev av drømmebilder. Når en pasient kom til Jung med en drøm, tok han for seg drømmens enkelte elementer og spurte pasienten hva han forbandt eller assosierte med de enkelte elementene, kort sagt hva de betydde for ham. Han utarbeidet det han kalte drømmens kontekst, tette, nære assosiasjoner til de enkelte drømmeelementene. Jung utarbeidet altså et nett av førsteassosiasjoner til drømmens enkelte elementer før tolkningsarbeidet begynte. Han var alltid mer interessert i en serie drømmer enn i en enkelt drøm, han ville vite hva pasienten var på vei mot. En enkelt drøm kunne dessuten ofte være mulig å forstå bare i lys av de foran og de etter.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Bøker jeg ønsker meg, fint hvis noen ønsker å bytte bort disse(eller til nød selge).

Helst innbundet utgave der dette er mulig. Helst ikke bøker merket Leseeksemplar eller kasserte biblioteksemplarer.