De fattige i Lódz

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Aschehoug 2011 Heftet

Romanens handling er lagt til den jødiske gettoen nazistene opprettet i den polske byen Lódz. Gettoens leder, Mordechai Chaim Rumkowski er håndplukket av tyskerne til å lede arbeidet med å sende jødene ut av gettoen til konsentrasjonsleirene. Hans rolle i forholdet til sine nærmeste og til utryddelsen av de polske jødene er tvetydig.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788203216299

EAN 9788203216299

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Tildelt litteraturpris Augustprisen 2009

Svært god bok om et svært dystert tema. Boken vekker sterke følelser og bidrar til en nærmere forståelse av hvordan forholdene har vært og er for mennesker som forfølges og drepes på grunn av etnisitet.

Grusom historie med mye historisk fakta. Noe ufokusert, men anbefales, dog ikke som sengelektyre. Kostet meg en del netter i tenkeboksen.

"Når begynner løgnen?
Løgnen, pleide rabbi Fajner å si, har ingen begynnelse.
Løgnen går som en rottråd i endeløse forgreininger nedover. Men følger man rottrådene nedover, finner man aldri et øyeblikk av innsikt og klarsyn, bare overmektig fortvilelse og desperasjon.
Løgnen begynner alltid med en fornektelse.
Noe har skjedd-likevel vil man ikke innrømme at det har skjedd.
Slik begynner løgnen."

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Når en jobber på bibliotek er man hele tiden eksponert for all slags bøker. Vanskelig å unngå fristelsen til en bok til(uansett om du vet at du har en haug som venter på deg hjemme

• "Theres" av Steve Sem-Sandberg
  • "Judas" av Amos Oz
  • "Tømmerhoggeren" av Michal Witkowski
  • "Himmelsk harmoni" av Péter Esterházy
  • "Agent 6" av Tom Rob Smith
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "Herr Cevdet og sønnene hans" av Orhan Pamuk