De fattige i Lodz

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Aschehoug 2010 E-bok

Romanens handling er lagt til den jødiske gettoen nazistene opprettet i den polske byen Lódz. Gettoens leder, Mordechai Chaim Rumkowski er håndplukket av tyskerne til å lede arbeidet med å sende jødene ut av gettoen til konsentrasjonsleirene. Hans rolle i forholdet til sine nærmeste og til utryddelsen av de polske jødene er tvetydig.

ISBN13 9788203198601

EAN 9788203198601

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Tildelt litteraturpris Augustprisen 2009 Augustprisen. Skjønnlitteratur 2009

Svært god bok om et svært dystert tema. Boken vekker sterke følelser og bidrar til en nærmere forståelse av hvordan forholdene har vært og er for mennesker som forfølges og drepes på grunn av etnisitet.

Grusom historie med mye historisk fakta. Noe ufokusert, men anbefales, dog ikke som sengelektyre. Kostet meg en del netter i tenkeboksen.

"Når begynner løgnen?
Løgnen, pleide rabbi Fajner å si, har ingen begynnelse.
Løgnen går som en rottråd i endeløse forgreininger nedover. Men følger man rottrådene nedover, finner man aldri et øyeblikk av innsikt og klarsyn, bare overmektig fortvilelse og desperasjon.
Løgnen begynner alltid med en fornektelse.
Noe har skjedd-likevel vil man ikke innrømme at det har skjedd.
Slik begynner løgnen."

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Når en jobber på bibliotek er man hele tiden eksponert for all slags bøker. Vanskelig å unngå fristelsen til en bok til(uansett om du vet at du har en haug som venter på deg hjemme

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Theres" av Steve Sem-Sandberg
  • "Himmelsk harmoni" av Péter Esterházy
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Agent 6" av Tom Rob Smith
  • "Judas" av Amos Oz
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "De utvalgte" av Steve Sem-Sandberg
  • "Jeg blir her i solskinn og i skygge - roman" av Christian Kracht