Blodmeridianen, eller Aftenrøden i vest

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Gyldendal 2011 Heftet

1849. En tenåringsgutt rømmer hjemmefra og blir medlem av Glanton-gjengen, en morderisk bande som lever av å skalpere indianere på den meksikansk-amerikanske grensen. Skildringene av Glanton-gjengen og den demoniske dommeren John Joel Holden er bygget på faktiske personer og hendelser.

ISBN13 9788205408715

EAN 9788205408715

Serie Gyldendal pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA Mexico

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2011

Forstyrrende bok. Jeg sleit meg gjennom den og er litt usikker på hva jeg skal få ut av den. Innholdet var fælt, og den distanserte synsvinkelen var nesten enda verre. Men en drivende god bok var det.

Blodmeridianen av Cormac McCarthy er en bok som ligger an til å bli årets slitebok, men jeg tror den var verdt det. Proppfull av detaljer og skildringer av både landskap og vold, og lite følesler, gjør dette til tøff lesning både språklig og tematisk, selv om jeg slet mest med førstnevnte. Dette er en bok man må ha tid og ro til å lese og det var først da jeg satt meg ned noen timer i fred at jeg fikk litt taket på boken. Jeg skal innrømme at det var en lettelse å bli ferdig med denne da universet ikke er et sted du ønsker å være. En spesiell leseopplevelse.

Det spiller ingen rolle hva mennesket mener om krig, sa dommeren. Krig er evig. Man kunne like gjerne spørre mennesket hva det mener om stein. Krig har alltid funnes. Krig ventet på mennesket fra før det ble til. Den ypperste virksomheten ventet på sin ypperste utøver. Slik har det vært og slik vil det alltid være. Slik og ikke annerledes.

Menneskets erindringer er upålitelige og fortiden som var avviker lite fra fortiden som ikke var.

Man kan ikke forstå sin egen hjerne for man har ikke annet enn hjernen å forstå den med. Man kan forstå sitt hjerte men ønsker ikke å forstå det. Og med rette. Best å ikke få innsyn i det.

Sannheten om verden, sa han, er at alt er mulig. Hadde dere ikke sett alt den rommer fra fødselen av og derved tappet den for dens merkverdighet ville den ha fremstått for dere som det den er, en tryllekunst på et tivoli, en feberdrøm, en transe befolket med fantasifostre uten analogier eller presedenter, et omreisende karneval, et ambulerende sirkus hvis endelige destinsjon etter utallige teltplugger på utallige gjørmete jorder er unevnelig og katastrofal hinsides enhver forstand.

Hva enn som eksisterer, sa han. Hva enn i skaperverket som eksisterer uten min viten eksisterer uten min aksept.

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

Alle disse bøker som kom inn i mit hjem, lite visste jeg at de skulle forbli uleste... Men i år, dere. I år skal jeg komme meg igjennom en liten brøkdel!

Ingen umulighet, langt i fra, samtlige bøker ØNSKER jeg å lese. Det er et bra utgangspunkt!

Vel. Utenom Silmarillion. Den gir meg akutt angst.

Leste bøker i 2023.

• "Byene på høysletten - grensetrilogien bd.III" av Cormac McCarthy