Et Guds barn

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Gyldendal 1989 Innbundet

Lester Ballard betalte ikke skatt, og gården gikk derfor på tvangsauksjon. Nå streifer han omkring i åsene rundet hjemstedet i East Tennessee, en langfingret enstøing som selger hjemmebrent og legger seg ut med folk. Et kjærestepar parkerer bilen i nærheten av Ballards tilholdssted, noe som passer Ballard bra. For selv om han ikke var skyldig i voldtekten han ble tatt for, er han en kikker. Temaet i boka er menneskelig fornedrelse.

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205180505

EAN 9788205180505

Serie Vita

Omtalt sted Tennessee

Dersom man går rundt og lurer på hva som ligger i begrepet "white trash", så ligger svaret delvis i denne kortromanen. Grei å ha som bakteppe nå når den amerkanske valgkampen står for døren.

Huff, for en fæl historie! Hovedpersonen i denne boka, Lester Ballard, må da være en av litteraturens mest motbydelige skikkelser, fullstendig blottet for sympatiske trekk.

Trur'u folk var verre før enn dem er nå? sa betjenten. Gamlingen satt og så utover den oversvømte byen. Nei, sa han, jeg trur ikke det. Jeg trur folk er sånn som dem har vært fra Gud skapte den første av dem

Nei, det var en sørgelig gjeng på alle vis, en tre hundre og seksti graders drittsekk hver og en, som faren min sa betydde at dem var en drittsekk samme for en kant du så dem fra.

Mannen som passet fyllingen hadde avlet ni døtre og gitt dem navn fra en gammel medisinsk ordbok han hadde funnet i avfallet han rotet i. Dette skranglete avkommet med svart hår hengende fra arhulene satt nå med hendene i fanget og glante ut i luften dag ut og dag inn på stoler og kasser rundt på det lille tunet som var blittt ryddet i fyllingen, mens den herjede moren deres ropte på den ene etter den andre for å be dem om hjelp med noe husarbeid, og den ene etter den andre trakk på skuldrene eller blunket med de dovne øyelokkene sine. Uretha, Cerebella, Hernia Sue. De beveget seg som katter, og akkurat som katter i løpetiden trakk de ungkarene i traktene til søppelhaugen sin, til gamlingen begynte å gå ut om natten og skyte på måfå med hagle bare for å rense luften.

Han hadde lenge hatt som vane å snakke med seg selv, men han sa ikke et ord.

Han holdt en kleshenger som han hadde stukket potetskiver inn på, over åpningen på lampeglasset. Da de var nesten svarte, skjøv han dem løs fra ståltråden og ned på en tallerken med en kniv, spiddet en skive og blåste på den og bet i den. Han satt med åpen munn og sugde luft inn og ut med potetbiten liggende på tennene i undermunnen. Han forbannet poteten fordi den var så varm mens han tygde den. Den var rå inni, og smakte parafin.

Det finnes folk det er fantastisk å lese om, som du ikke vil ta i med tang, langt mindre dele seng, toalett, frokost eller lysthus med. Her er noen av dem

Heime hadde eg liggande ein del av desse bøkene, så eg tenkte eg skulle sette dei opp i ei liste.. så her er lista, lest og ulest..

Bøker utgitt i Gyldendal sin serie kalt vita, vet man ikke hva man skal lese er det bare å plukke en herfra.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Byene på høysletten - grensetrilogien bd.III" av Cormac McCarthy
  • "Frukthagen" av Cormac McCarthy