Over grensen

grensetriologien bd. 2

Gyldendal 1995 Innbundet

Texas, 1949. 16-åringen John Coles forlater familiens ranch i Texas, og et samfunn hvor det meste synes å ha gått galt. Han og en venn flykter over grensen til Mexico. Ferden i Mexico begynner rent idyllisk, men snart blir det blodig alvor. Andre frittstående del av "Grensetrilogien".

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205229747

EAN 9788205229747

Omtalt sted Mexico

Hujedamej for et forfatterskap! Cormac McCarthy, det er så rått, så unikt, så genialt!! Over grensen er bok nr to i Grensetrilogien. Igjen, som i bok nr. 1, er vi i Mexico, i grensetraktene mellom USA-Mexico. Det er rått, brutalt, korthugget, meislet ut i et språk så særpreget vakkert i sin beskrivelse av dette nådeløse landet, av disse gutter, menn og kvinner som fremstår som skapt av det støv, den jord, dette landet består av. Fabelaktig!! Hypnotiserende!!!

Min favorittbok av McCarthy er nok romanen, Blodmeridianen, men så langt skuffer definitivt ikke Grensetrilogien. Eneste minus er de lange passasjene med spansk dialog. Riktig nok er det en oversettelse bak i boka, men den evige bladringa frem og tilbake for å lese oversettelsen blir i lengden ganske slitsom. Uansett, les denne, les alle bøkene til McCarthy med handling fra Wild West-grensetraktene USA & Mexico:)

• "Byene på høysletten - grensetrilogien bd.III" av Cormac McCarthy
  • "Spor" av Louise Erdrich