The crossing

the border trilogy vol. 2

Picador 1995 Heftet

Texas, 1949. 16-åringen John Coles forlater familiens ranch i Texas, og et samfunn hvor det meste synes å ha gått galt. Han og en venn flykter over grensen til Mexico. Ferden i Mexico begynner rent idyllisk, men snart blir det blodig alvor. Andre frittstående del av "Grensetrilogien".

Forlag Picador

Utgivelsesår 1995

Serie The border trilogy (2)

Omtalt sted Mexico

Hujedamej for et forfatterskap! Cormac McCarthy, det er så rått, så unikt, så genialt!! Over grensen er bok nr to i Grensetrilogien. Igjen, som i bok nr. 1, er vi i Mexico, i grensetraktene mellom USA-Mexico. Det er rått, brutalt, korthugget, meislet ut i et språk så særpreget vakkert i sin beskrivelse av dette nådeløse landet, av disse gutter, menn og kvinner som fremstår som skapt av det støv, den jord, dette landet består av. Fabelaktig!! Hypnotiserende!!!

Min favorittbok av McCarthy er nok romanen, Blodmeridianen, men så langt skuffer definitivt ikke Grensetrilogien. Eneste minus er de lange passasjene med spansk dialog. Riktig nok er det en oversettelse bak i boka, men den evige bladringa frem og tilbake for å lese oversettelsen blir i lengden ganske slitsom. Uansett, les denne, les alle bøkene til McCarthy med handling fra Wild West-grensetraktene USA & Mexico:)

Han tenkte at det i verdens skjønnhet var gjemt en hemmelighet. Han tenkte at verdens hjerte banket til en forferdelig pris og at verdens smerte og dens skjønnhet kom i stadig større ubalanse og at denne løpske mankoen til slutt kunne komme til å kreve massers blod for synet av en eneste blomst.

Tanken på - og ideen om - den store amerikanske romanen rager høyt der oppe i litteraturhierarkiet. Og for hver tid, en ny slik koloss; fra Herman Melville til Joyce Carol Oates.

Jeg elsker Den Store Amerikanske romanen. Dette er min høyst subjektive liste, hvor det ikke er en ulempe at det amerikanske samfunnet og det tjuende århundret beskrives fra odde og aparte innfallsvinkler. Hovedpersonen kan like gjerne være Holden Caulfield (selv om han egentlig er langt unna min liste), som tegneserieskaper eller tvekjønnet.

Goes without saying at jeg gjerne tar tips!

• "Byene på høysletten - grensetrilogien bd.III" av Cormac McCarthy
  • "Alle de vakre hestene - grensetrilogien bd. 1" av Cormac McCarthy