Anne Franks dagbok

av (forfatter) og Tormod Haugen (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

13 år gammel begynte Anne Frank å skrive denne dagboka. I tid strekker den seg fra 14. juni 1942 til 1. august 1944. Den forteller om hennes opplevelse av de to årene hun og hennes nærmeste levde i dekning for nazistene under den 2. verdenskrig. Boka gir et bilde av en tenåring, hennes tanker og følelser, drømmer og lengsler, og forventninger til fremtiden.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203249396

EAN 9788203249396

Serie God bok

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nederland

Omtalt person Anne Frank

Hadde denne jenta fått leve videre, ville hun uten tvil ha blitt en fremragende journalist og bestselgende forfatterinne, akkurat som hun selv formulerte det i denne unike dagboken!

En omtale skulle ikke være nødvendig.. Anne Frank har vel alle hørt om, en sterk gripende fortelling. Lest denne flere ganger og finner noe nytt hver gang så anbefales!:)

Trist bok, men glad jeg leste den

Dinna boka er veldig bra og spennande.

Historien hennes (og generelt krigen) er spennende og dramatisk. Men jeg synes boka er litt vanskelig å flrstå, og ikke så veldig spennende å lese.
Det ble til at jeg leste halve boks og hoppa til de 10 siste sidene.

Papir er tålmodigere enn mennesker.

"Vi lever alle, men vi vet ikke hvorfor eller for hva. Vi lever alle med det felles mål for øyet at vi vil bli lykkelige." - Anne Frank

En lærer først å kjenne mennesker virkelig godt når en har kranglet med dem. Først da kan en vurdere karakteren deres!

Tårer kan virke lindrene hvis en bare har et menneske å gråte ut hos.

Gå ut på markene, ut i naturen og solskinnet. Gå ut og prøv å finne tilbake til lykken i deg selv. Tenk på alt det vakre som ennå er i og rundt deg, og vær lykkelig!

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

OBS! SPOILERE!

Okei, skal bare få sagt at jeg blir utrolig involvert i bøkene jeg leser. Lever meg alltid inn i karakterene og verdenen, og glemmer ofte hvor jeg selv er. Og de beste av bøkene jeg leser, får meg alltid til å gråte. Blir fort rørt. Spesielt når jeg har lest en helt fantastisk bok og den er slutt, føler jeg meg helt tom innvendig.. Helt til jeg da begynner på en ny bok da, hehe ;-)

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

• "Onkel Toms hytte, eller Livet blant de elendige" av Harriet Beecher Stowe
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri
  • "Mormor og de åtte ungene i skogen" av Anne-Cath. Vestly
  • "Aurora i blokk Z" av Anne-Cath. Vestly
  • "Marikken" av Astrid Lindgren
  • "Å være ung er for jævlig" av Christiane F.
  • "Skyskraperengler" av Tove Nilsen
  • "Åtte små, to store og en lastebil" av Anne-Cath. Vestly
  • "Ole Aleksander Filibom-bom-bom" av Anne-Cath. Vestly
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Lillebror og Knerten" av Anne-Cath. Vestly
  • "Tatt av vinden" av Margaret Mitchell