Absalom, Absalom!

av (forfatter) og Ole Pramli (oversetter).

Solum 2016 Heftet

Absalom, Absalom! er Faulkners hovedverk, selve Sørstadsfortellingen, en av litteraturhistoriens store romaner. Thomas Sutpen forlater sin familie for godt fjorten-års-alderen, for å begi seg på nakne føtter og med tomme hender på vei mot sitt livs mål: å bli rik, og derigjennom hevne den urett som er begått mot ham og hans familie. Gjennom Sutpens livshistorier gir Faulkner også en skildring av Sørstatenes historie og kultur i årene før, under og etter Borgerkrigen; "gullalderen", krisen og fallet.

I et modernistisk gammeltestamentlig språk får vi beretningen om hvordan et livsmål blir altoppslukende og nedbrytende når målet dekker hele synsfeltet. Sutpens og Sørstatenes mål er et babeltårn bygget på sumpgrunn. Borgerkrigen som skulle rettferdiggjøre og krone denne storheten blir nådestøtet. Tårnet er bygget på krenkelsen av selve menneskeverdet: slaveri, hierarki og skruppelløshet. Uten å felle noen moralske dommer gir Faulkner en bitende kjærlighetserklæring til sine Sørstadsrøtter, en tvetydig hyllest til både det hvite herrefolket og de svarte slavene.

Absalom, Absalom! er en monumental fortelling i et lyrisk språk om Mennesket, Naturen, Djevelen og Gud; en nådeløs og gripende roman.

Forlag Solum

Serie Bokvennen klassikere

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sørlige Sentralstater

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Det er ikke alltid slik at kritikere har noe de skulle ha sagt når det gjelder hva som blir betegnet som klassikere i fremtiden. Her kommer 13 bøker som fikk elendige anmeldelser i sin samtid, men som er høyt elsket i dag. Det er Publisher's Weekly som har snekret sammen denne lista, basert på boka Rotten Reviews Redux. Ved hver bok finner du et utdrag fra anmeldelsene.

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

• "Tredje bok ; Fjerde bok" av Francois Rabelais
  • "Ved Syrtenes strender" av Julien Gracq