De likeglade

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Solum 2012 Innbundet

Michele er vitne til hvordan morens elsker, Leo, dominerer både henne og Micheles søster, Carla, Michele kjemper en indre kamp mot både forakt og likegyldighet. i løpet av et par dager følger vi karakterene i deres dramatiske og trivielle konflikt.

Michele er vitne til sin families kjedsommelige tilværelse. Morens elsker Leo, som kontrollerer den lille familien, er lei av elskerinnens evinnelige sjalusi og finner hennes unge datter Carla mer interessant. Carla selv er så desperat i sin kjedsomhet at hun griper enhver mulighet for avveksling. Michele ser hvordan moren og søsteren er dominert av Leo og av det borgerlige livets trivialiteter. Han kjemper en indre kamp mellom intens forakt som fordrer en reaksjon, og en fullstendig handlingslammende likegyldighet. I løpet av et par dager følger romanen de få karakterene i en dramatisk og på samme tid triviell konflikt med eksistensielle undertoner. Den italienske forfatteren Alberto Moravia var bare 21 år da han i 1929 debuterte med De likeglade, som blir sagt å være en forløper for den eksistensialistiske romanen.

Forlag Solum

Omtalt sted Italia

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2013

Det er som å gå i begravelser, eller i bryllup, der det i begge tilfeller fordres en viss sinnsstemning, enten det er sorg eller glede, og at man er kledd for anledningen … Man bør ikke le når man følger en kiste til graven, eller gråte idet brudeparet gir hverandre ringene.

Under søvnen dukket de opp og forsvant igjen for Leos indre blikk, disse dystre skikkelsene som bare opptrer ved daggry, i drømmer drømt om morgenen, mens solen skinner og sollyset trenger inn i det uryddige værelset fra alle kanter, slik vann trenger inn i en sprukken båt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Doktor Sachs' lidelse" av Martin Winckler
  • "Hinsides helvete" av António Lobo Antunes