Doktor Sachs' lidelse

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Pax 2001 Innbundet

Bruno Sachs er lege i en liten fransk by. Gjennom hans pasienters fortellinger kommer vi inn i hans praksis. Hans sekretær, et par kolleger, noen venner og en kvinne som blir hans kjæreste utfyller bildet. Samtidig vokser det frem en fortelling om et samfunn, her er familietragedier, historier om menneskelig svakhet og nød, og motstand og stolthet.

Her er en roman som hvisker om intime betroelser og lar oss få del i fortrolige samtaler. Legen Bruno Sachs har slått seg ned i en liten fransk provinsby, og gjennom hans pasienters fortellinger kommer vi inn i hans praksis. Vi ser ham i rutinekontroller og ved alvorlig sykdom. Hans sekretær, et par kolleger, noen venner og en kvinne som blir hans kjæreste utfyller bildet. Samtidig vokser det fram en fortelling om et samfunn. Livets små og store drama kommer legen for øret. Her er familietragedier, historier om menneskelig svakhet og nød, men også motstand og stolthet. DOKTOR SACHS' LIDELSE handler om liv og død, slik det rykker nært for en lege som lytter.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001