Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Dette er andre bok i trilogien Victoria Bergmans svakhet.
Omtale fra forlaget
Hungerilden er andre bind i trilogien om Victoria Bergman. Kriminaletterforsker Jeanette Kihlberg må avbryte etterforskningen av de grusomme mordene på unge, navnløse innvandrergutter da en fremgangsrik næringslivsleder myrdes på et nesten rituelt vis i Stockholm. Bestialske detaljer indikerer at det ligger et hevnmotiv bak drapet. Men hevn for hva? Flere grusomme mord inntreffer og psykologen Sofia Zetterlund kontaktes for å utarbeide en gjerningsmannprofil. Dette arbeidet kompliseres ytterligere ved at Jeanette Kihlberg og Sofia Zetterlund har innledet et forhold i kjølvannet av kriminalbetjentens brudd med sin ektemann. Jeanette Kihlbergs innstendige leting etter den forsvunne Victoria Bergman leder henne til internatskolen i Sigtuna, men også til Danmark og hendelser i fortiden. Sofia Zetterlund forsøker, parallelt med sitt arbeid som psykolog, å finne tilbake til sitt rette jeg - en prosess som avdekker en dyster og smertefull fortid. Akkurat som Kråkejenta, første bok i trilogien, er Hungerilden spekket med overraskelser, halsbrekkende vendinger og en uventet slutt som presenterer seg som et slag i magen hos leseren.
Forlag Front forl.
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9788282600712
EAN 9788282600712
Serie Victoria Bergmans svakhet (2)
Genre Politi og detektiver Krim
Omtalt sted Stockholm
Språk Bokmål
Sider 437
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Sier det bare med en gang: litt skuffet! Mange navn og mange hendelser, men lite spenning. Jeg håper det er meningen det skal bygge seg opp mot toppen i den 3. boka...
Dette er bok nr. 2 i ein trilogi om politietterforskaren Jeanette Kihlberg, som etterforskar ein serie ufyselege drap i Stockholms-området. Historia dreier seg ikkje berre om kva som skjer i sjølve drapsetterforskinga, men også om kva som skjer inne i hovudet til ein eller fleire av personane i historia. Det er ikkje alltid lett å vite kva som er røyndom , og kva som berre er fantasiar og oppspinn (i boka altså, i røyndoms-røynda er sjølvsagt alt berre oppspinn).
Overgrep mot barn er eit sentralt tema i boka. Det er ganske fortvilande å lese om så mange grove overgrepshistorier sjølv om dei er oppdikta. Heldigvis held forfattarane litt attende i detaljerte skildringar, men det er likevel sterk og kvalmande kost.
Eg fekk i for stor grad kjensla av at denne boka berre er ein transportetappe fram mot den siste og forhåpentligvis oppklarande boka i serien. Dei «halsbrekkende vendingane» som det blir lova på bokomslaga er det svært få av, om i det heile nokon, i staden er det for mykje av det same. Mange offer-historier som er svært like, og utanom dette er der også mange like hendingar undervegs.
Terningkast 3 er kanskje litt strengt, boka er ikkje dårleg, men eg hadde vona på meir. I omtalen min av Kråkejenta skreiv et at eg kom til å lese dei øvrige bøkene dersom eg kunne finne dei til nedsatt pris. Hungerilden fann eg på sal til kr 50,-. Eg drøyer nok med den avsluttande boka til eg finn den til ein liknande pris.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketEn gang fantes det en liten pike som het Victoria,og da hun var tre år,bygget pappaen hennes et rom inni henne. Et ensomt rom der smerte og følelsesløshet var det som fantes. Etter som årene gikk ble det et rom med solide vegger av sorg,et gulv fullt av hevnlyst og til slutt et tykt tak av hat.
Og der inne er hun nå.
Både kliniske undersøkelser og forskning på hukommelse bekrefter at sterkt traumatiske hendelser i barndommen kan være lagret,mens ikke tilgjengelige.
Logikken er som en klippe i havet der alle dumhetens bølger er maktesløse.
Et klinisk eksempel er en tenåringsjente som kjenner lukten av kjærestens sæd og skjønner at dette ikke er hennes første kontakt med denne lukten. Opplevelsen setter i gang en prosess der hun begynner å huske farens overgrep.
Slå og stryke om hverandre. Først beskytte og så ødelegge, tenker Victoria. Det er han som har lært meg det.
Hun var psykolog og mente at det er en absolutt umulighet at et menneske som har vokst opp i et miljø der man har møtt oppriktighet, respekt og varme, noen gang skulle føle en vilje til å plage de som er svakere og skade dem for livet.
Og dessuten finnes det en kobling mellom samfunnets normer og graden av perversjon, som ganske enkelt går ut på at jo høyere grad av av dobbeltmoral som finnes i samfunnet, desto bedre grobunn er det for grenseoverskridelser.
"... Jeg tror helt enkelt at vi henger igjen i middelalderen."
"Middelalderen?"
"Ja, nettopp. Kjenner du til begrepet bruderov?"
Victoria rister på hodet.
"I middelalderen kunne en mann tvinge fram et ekteskap ved å bortføre og forgripe seg seksuelt på en kvinne. Gjennom å bli seksuelt utnyttet, ble hun tvunget til å gifte seg med mannen, og samtidig fikk mannen eiendomsrett til hennes eiendom."
"Ja vel, og så da?"
"Det handler om eiendom og avhengighet", sier han. "Opprinnelig ble ikke voldtekt sett på som en personlig krenkelse av den kvinnen som ble utsatt, men som et brudd på eiendomsloven. Voldtektslovene kom for å beskytte mennenes rett på verdifull seksuell eiensom, enten gjennom å gifte bort kvinnen eller å bruke henne for egen del. Siden en slik forbrytelse gjaldt mannens lovlige rett, var ikke engang kvinnen en part i saken. Hun var ene og alene en eiendel i et oppgjør mellom menn. Når det gjelder voldtektshandlinger, er det fortsatt myter med spor etter middelalderens kvinnesyn. Hun kunne ha sagt nei, eller sa nei, men mente ja. Hun var så utfordrende kledd. Hun ville bare hevne seg på mannen."
Eg var som snarast innom Haugenbok, og oppdaga at Kjartan Fløgstad sin "Fyr og flamme" var til sals til ein særs rimeleg pris. Må ha. Sidan eg først hadde bestemt meg for å kjøpe noko, skrolla eg like godt igjennom diverse tilbodssider for å sjå om eg fann andre bøker eg ynskjer meg til nedsatt pris, fann to til, la dei i handlekorga og betalte.
Først då eg fek ordrestadfestinga på e-post såg eg det: titlane eg hadde valt hadde det til felles at dei dreier seg om eld på ein eller annan måte. Tilfeldig, eller har undermedvitet fått meg til å velge titlar med tematisk slektskap? Artig uansett.
Etter dei første tre så utvider eg lista etter kvart med fleire heite titlar eg har lest / skal lese.
Ei liste for min egen del, for å få ein oversikt over kva eg faktisk les i løpet av eit år ;)