Døderommet

thriller

av (forfatter) og Kari Rekdal (oversetter).

Piratforl. 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Politiet finner en 19 år gammel pike skamfert, torturert og drept ved Gudme Sjø på Fyn. Den drepte har en merkverdig rød farge på halsen som skal vise seg å stamme fra svetten fra et menneske som får behandling for spedalskhet. Siste tilfellet av spedalskhet registrert i Danmark var imidlertid i 1913. Ennå merkeligere blir saken når rettsmedisiner Maria Krause ved identifiseringen oppdager at den drepte piken er hennes datter, til tross for at hun ikke har noen barn. Dette er den første romanen om Maria Krause.

Den 13. juli 2009 finner politiet den nittenårige Emilie skamfert, torturert og etterlatt ved Gudme sjø på Fyn. Dødsårsaken er forblødning, konstaterer retts medisiner Maria Krause, som også finner en merkverdig rød farge på halsen til den drepte piken. Det er ikke kvelningsmerker, men noe Maria Krause i sin tid som rettsmedisiner aldri har sett før. Fargen viser seg å stamme fra svette fra en person som blir behandlet for spedalskhet. Merkelig, ettersom det siste tilfellet av spedalskhet i Danmark ble registrert i 1913. Samtidig blir saken personlig for Maria Krause, da hun ved identifikasjon av den drepte piken oppdager at Emilie er hennes egen datter. Merkelig, ettersom Krause ikke har noen barn. Personlige skygger formørker Krauses profesjonelle overblikk og fører henne inn i situasjoner selv ikke hennes eneste venninne og livline kan redde henne ut av.

Forlag Piratforl.

Genre Thrillere

Omtalt sted Danmark

Hadde det ikke vært for min iboende uvilje til å ikke lese ferdig bøker, hadde jeg gitt opp denne boka tidlig. En totalt ulogisk irriterende hovedperson, et plott som lover mye mer enn det kan holde og mangel på spenning gjør det totalt uforståelig at boka reklamerer med god omtale fra danske medier. Noen positive trekk har allikevel denne boka. Utdragene fra gjerningsmannens dagbok er gode og enkelte av passasjene mellom hovedpersonen og hennes venninne fungerer, men det er alt. Styr unna.

Flere lyst til å lese bøker.

Lest i 2020

• "Terroristen uten ansikt - spenningsroman" av Vera Lie
  • "Den gode datter" av Steffen Jacobsen
  • "Hjemløs" av Trevor Wood
  • "Hvor er alle jentene nå?" av Leena Lehtolainen
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Den som leter" av Amanda Kyle Williams
  • "Boy Nobody" av Allen Zadoff