Kråkejenta

Victoria Bergmans svakhet

første del

av (forfatter), Håkan Axlander Sundquist (forfatter) og Kristina Quintano (oversetter).

Front forl. 2011 Innbundet

Politietterforsker Jeanette Kihlberg jobber med en sak om gutter som blir funnet drept, mens psykologen Sofia Zetterlund behandler en barnesoldat fra Sierra Leone og en kvinne, Victoria Bergman, som har store skader etter en barndom preget av vold og krenkelser. Da barnesoldaten blir funnet drept, viser det seg at flere tråder i politietterforskningen kan spores tilbake til en av Sofias klienter. Dette er første bok i trilogien Victoria Bergmans svakhet.

Hvor mye lidelse kan man utsette andre menneseker for, før man selv opphører med å være menneske, og blir et monster? I Stockholm sitter kriminalbetjent Jeanette Kihlberg begravet i en forferdelig sak. Det dukker opp lik av ukjente gutter, ingen har sett noe, og ingen har meldt dem savnet. Det er få spor å gå etter, og i bakgrunnen spøker Jeanettes problemer på hjemmefronten. Blant klientene til psykologen Sofia Zetterlund er det en tidligere barnesoldat fra Sierra Leone og en kvinne, Victoria Bergman, som har dype arr i sjelen etter å blitt utsatt for gjentagende vold og krenkelser i sin barndom. Jeanette og Sofia får kontakt med hverandre da den tidligere barnesoldaten blir funnet drept, og politiets efterforskning fører dem til en av Sofias klienter. Men foruroligende nok er det snart klart, at ingenting er, som det ser ut til. KRÅKEJENTA er en sterk psykologisk krim om, hva svik kan gjøre med mennesker. Boken er den første i trilogien Victoria Bergmans svakhet.

Forlag Front forl.

Utgivelsesår 2011

Omtalt sted Stockholm

Kjempespennende bok! Gleder meg til å lese neste!! Anbefales til alle som liker god krim!

en psykologisk krim på sitt beste... spenning er det ikke noe mangel på ;)

Synes boka var veldig spennende, men i overkant ekkel!! Men allikevel MÅ jeg bare lese fortsettelsen :-)

Bedre og bedre side for side!

6ordsanmeldelser av bøker, intet mer intet mindre

dette er en VIRKELIG psykologisk triller- mye FORSTÅELIG psykologi- spennende

Hvor mye lidelse kan man utsette andre mennesker for, før man selv opphører med å være menneske, og blir et monster?

Hun visste at hun ble høy på svik, og at hun brukte løgnen for å ha det bra. Å ha to mennesker i sin vold og selv bestemme hvem man skulle klappe og hvem man skulle slå. Om man byttet på og vilkårlig byttet offer, fikk man dem begge til å hate hverandre og gjøre hva som helst for selv å få ros.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hun skulle være en mor som hadde oversikt over barnet sitt. Ha evne til å føle begjær.Ved siden av dette skulle hun rekke å leve.Eller var det nettopp det hun gjorde nå? Levde. Drømmeløs søvn uten ordentlig hvile. Et avbrudd i den konstante vedvarende bevegelsen. Et øyebliks pause fra ens egen kropps livslange vandring. Sisyfos, tenkte hun.

Når man kaster et blikk bakover, kan man av og til fastsette tidspunktet for en ny tids fødsel, til tross for at det akkurat der og da virker som den ene dagen avløste den andre helt som vanlig.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

De bøkene jeg rakk å lese i det Herrens år 2012.

Lest 2013

Bøker lest i juli 2013.