Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei
I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).
Anbefales til Jarle og Kaia (og Linnea). I prioritert rekkefølge.
Siden det ikkje er plass til meir enn 100 bøker i kvar liste, og eg i år har vore så mykje prega av sjukdom at eg har satt ny personleg rekord i lesing, har eg altså måtte opprette ein liste nummer to for å få plass til bøkene eg leser i år. :-)
Det er noen bøker som sitter deg lenge etter at du har lest dem, og som du tenker tilbake med en god følelse, så god følelse at du er usikker på om det er lurt å lese dem igjen.
Lista bærer nok preg av at jeg var ung på 80-tallet.
Barne- og ungdomsbøker som tar for seg hverdagslivet i Norge under andre verdenskrig.
En liste om viktige bøker som jeg har lest for å bli kjent med kinesisk kultur. Jeg har vært i Kina en del ganger og har lest en rekke bøker av kinesiske forfattere. Her er mine anbefalinger:
Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.
"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."
Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.
Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?
Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?
'Weapons of Mass Instruction':
Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,
men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?
Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,
mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?
_
Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?
Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?
Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?
Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?
Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,
ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?
/
Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?
for dokumenterte suksesshistorier,
eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn
ifølge dets innehavere,
eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)
/
relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer
gårean såntnoa? hjemme1hjemme2
musisk sjel avdekket revolt og rabalder
/