Overalt søkte jeg ro, men fant det ikke før jeg satt i min krok med en bok.
Han sier ikke stort. Når han først snakker, er det stritt og skarpt. Som den gangen han mumlet at i Hovmesteren utkjempes en borgerkrig mellom alkohol og homoseksualitet.
Drivande god og annleis krim! Om litteraturprofessoren som blir etterforskar når leigebuaren forsvinn sporlaust. Me kjem mellom anna innom opera, Freud og boligjakt i denne overraskande boka. Den er spanande, men og morosam! Eg måtte le flere stadar. Ravatn skildrar personar og dilemma med eit skarpt blikk. Spenninga held seg til siste side. Glimrende sommerlesing!
Liker når alvor blandes med humor. En viktig bok.
Mjøsa er eit landskap som er minst like mykje i meg som rundt meg. Også i Benidorm har eg Mjøsa i sjela, eg har Mjøsa i språket og tankane.
Same kor eg er i verda, ser eg rett på Mjøsa.
Fleire av funksjonshemmingane mine er genetiske og arvelege. Legg til at eg kjem frå ein familie med diabetes, fleire tilfelle av kreft og hjarteproblem, tidleg demens og passe mykje sinnssjukdom. Eg plar seie at eg er ein haltande, genetisk søppelhaug. Ei komplisert sjel i ein komplisert lekam. Å spreie desse tinga vidare har eg ikkje sett på som eit must.
Verden der ute var hard, nådeløs mot de svake, den holdt nesten aldri hva den lovet, og kjærligheten var det eneste man ennå, kanskje, kunne tro på.
[! alt det man bare har å gjøre for abonnentene i fredens sak..? ]
Selv om man ikke vil benytte kristendom og kirke for å nå det
politiske mål å eliminere krig, eksisterer der visse andre
muligheter for å tilfredsstille den religiøse trang
og dermed eliminere den misnøie som følger av ikke-tilfredsstillelse.
(..)
Menneskenes religionsbetonte trang til fellesskap og fellesfølelse
kan delvis tilfredsstilles ved å gi massen anledning til felles
folkedans og alsang. Det vil forekomme mange som en naiv tanke at
det religiøse behov skulde kunne tilfredsstilles ved slike midler,
men et studium av primitive religioner vil gjøre en mere reservert
i ens dom.
Det er neppe noen tilfeldighet at gudsdyrkelsen oprinnelig foregikk
i form av dans og rytmiske bevegelser. Det kan også minnes om at
en del av diktatorenes teknikk for å få undersåttene til å akceptere
verdslige religioner er å kommandere dem til å marsjere i takt,
synge i takt, kle sig i uniform, tenke likt og føle fellesskapet på
alle måter. (..)
Den viktigste underliggende årsak til krigen -- krigens kraftkilde -
er den aggressivitet som synes uadskillelig forbundet med mennesket.
Uadskillelig fordi den henger sammen med den menneskelige reaksjons-
mekanisme, med selvopholdelsesdriften, seksualinstinktet og med det
faktum at menneskene bor i sociale samfund hvilket skaper jalousi,
prestigekamp og trang til makt.
Denne aggressivitet behøver ikke nødvendigvis å føre til krig, men
den skaper en kamplyst som lett kan transformeres til krigslyst,
fordi impulsene går i samme retning.
Nu er det ganske klart at (...)
[ følg fredsprofetens utrolige utredning videre på side 391 ..]
Når en riktig skal finne sterke ord mot menneskelig atferd
taler en om brutalitet, bestialitet og animalitet.
Alle tre betegnelser betyr dyriskhet.
Dette er ikke helt rettferdig mot dyrene.
( bokmerke )
Som ung gutt ble det klart for meg at militærtjeneste ville jeg
ikke gjøre. Ikke skyte på andre mennesker.
..jeg kunne ha møtt straffereaksjoner, jeg ville ikke ha bøyd meg.
Tror jeg.
Men vårt samfunn er snilt. Det fantes regler for dem som av
overbevisningsgrunner ikke ville utføre militærtjeneste.
Riktignok måtte vi utføre siviltjeneste. Selv om det var meningsløst,
var det tilsynelatende en lett byrde å bære.
..man måtte begrunne sitt syn.. jeg har i ettertid lest min søknad
om siviltjenste mange ganger.. det er nokså naivt, det jeg skrev. ..
Enhver pasifist kan forstå argumentene for at en nasjon må forsvare
seg, ha beredskap, slåss når en fiende hærtar landet og øver ugjerning.
Jeg forstår dem som bebreider pasifistiske standpunkter.
Men, kan du forsvare menneskenes ukrenkelighet ved å krenke andre,
uskyldige mennesker?
Nazistenes ugjerninger førte til at mange ga opp sitt pasifistiske
standpunkt.
En av dem var Halvard Lange, senere utenriksminister.
Og de siste års redsler i Sentral-Europa utløser sorg og mismot.
Tanken om en verden uten krig virker fjern.
Er vi virkelig kommet så kort?
Det menneskelige samfunn må da utvikle seg,
vi må skape fred
og rettferdighet.
Hvordan skal det målet kunne nås hvis vi ikke tar noen fundamentale
prinsipper på alvor ?
(. .)
( kildetekst )
[ For dels tilsynelatende motsatte meninger fra nokså likt utgangspunkt:
mental ammunisjon her - 'Ikke-Krig'? --
et hint, et slitesterkt spørsmål: Hvem er 'vi'? ]
Hvorfor har jeg ikke funnet på dette før? For flere år siden? Hele byen er full av venteværelser, og er det ikke slik at vi alle venter på noe eller noen? At noko må skje, for eksempel. At ein draum skal gå i oppfylling. At nokon skal komme?
Viktig, det. Å aldri glemme det faktum at man er født i et land og i en tidsepoke så fylt av velstand, hell og lykke at enhver klage fremstår som en kosmisk dødssynd. En uhyrlighet.
Jeg hadde ikke fått inntrykk av at noen ville komme til å savne meg. Det kunne jeg godt forstå. Medlidenheten har sine grenser, det er ikke lett å trykke en havarist til sitt bryst.
Du trenger ikke strekke til. Det holder at du er til. Alt utover det er bonus.
Jeg har sjelden ledd så mye og kraftig av en bok. Den er full av gode passasjer alle har godt av å lese. Mye fornuft og ærlige beskrivelser av virkeligheten. Må leses!
Vi lærte om folkemord og sånt på skolen, men det handlet bare om hvor synd det var på dem som hadde blitt rammet av det, ikke hva som hadde skjedd med dem som drepte, hvordan de hadde ødelagt ordene sine, og alt som ga livet mening.
I know what the most important things are in life -- food and health and friendship. Because It can't always be joy and fidelity and beauty. But they're the things that give it all sense, even though there's always something missing.
Hur vågar ni ?
Media sensurerer nyheter hemningsløst
En erfaren tidligere NRK-journalist skriver:
..dette er hverken nøytralt eller profesjonelt
For hvorfor skulle man.. i en redaksjon «velge bort»
solide og oppsiktsvekkende nyheter som omhandler nyankomne
til landet?
Hvorfor skrives det ikke mer om bilbrannene og hvem som står bak,
barne- og ungdomsranerne og hvem de er,
hvordan har ofrene det etter slike saker,
hvorfor dekkes ikke rettsakene mot slike med fremmedkulturell
bakgrunn i brutale volds- og voldtektssaker like hyppig som
saker mot hvite nordmenn?
Hvorfor skrives det ikke mer om barneekteskap, æresdrap,
klanmentalitet, gettodannelse
og det faktum at Norge bevilger penger nær sagt som «fulle sjømenn»
til å undergrave våre egne kulturelle verdier,
som for eksempel å bruke midler på støtte til moskeer?
Mye av dette er «ubehagelige nyheter» i redaksjonene,
og det ser ut til å stride mot enkelt-journalistens
personlige oppfatning og redaksjonens holdning å ta tak i
dette ubehagelige som samfunnet vårt påføres av
fremmedkulturelle krefter, som har ankommet landet vårt.
Fra Sverige vet vi, at når journalister har tatt seg bryderiet
med å se nærmere på ovennevnte saker om fremmedkulturens
innvirkning,
rett og slett fordi det er så påtrengende at de ikke lenger
kan skjules, så har den eller de journalistene som har gjort
en slik «drittjobb» blitt frosset ut i egne rekker.
Det er altså ikke «nyheter» i seg selv som reelt sett teller
for norske journalister, men om nyheten er «politisk korrekt nok»
til å kunne formidles.
Dette er helt uprofesjonelt, og bidrar til at flere og flere
skjønner at norske journalister driver kampanjejournalistikk
som truer det norske demokratiet og våre kulturelle grunnverdier.
( e.innlegg hos resett.no )
Samme skribent om "Den sikreste veien til «svenske tilstander»"
Et blikk på Sverige aller først:
Voldsom kriminalitet, nest flest anmeldte voldtekter i verden,
..og 8 av 10 kommuner forbereder slanking av budsjettene.
Hvem går kuttene utover? jo de gamle, skoleverket og utdannelse.
..I Sverige snakker mange kommuner nå om «et systemhavari».
Et av de grelleste eksemplene er lille Kramfors kommune med
18 tusen innbyggere. Der må det kuttes med 50 millioner kroner.
Kramfors har tatt imot svært mange innvandrere/ migranter/
flyktninger etc., og når de statlige pengene tørket inn og de
nyankomne ikke hadde fått seg jobb og fortsatte oppholdet i
kommunen ved å leve på kommunalt sosialbudsjett,
var katastrofen et faktum.
Den uansvarlige og enorme tilstrømningen til Sverige fra land
i den tredje verden har altså ført til at de eldre nå må betale
regningen pluss at man kutter i utdannelsen og skoler
for kommende generasjon.
Verre enn dette blir det ikke før Sverige bryter ut i borgerkrig
eller et eller flere ansvarlige partier styrer landet
i en helt annen retning.
( resett.no )
Skribent Prang er noe tilbakeholden når han beskriver dette som
et dilemma i journalist-etikk,
vi ser egentlig nye metoder i krigføring: i mange deler av verden
blir nå okkupasjon skritt for skritt resultatet,
mens det får lov å hete 'fredstider'.
Spør en edru forsvarsminister
Indeed.
Krigen fortsetter, innenfra.
De som oppfant islamofobien, var smarte. De som fortsetter å bruke islamofobi som et våpen, gir seg ikke. Tausheten er rungende.
Når ble kristendomskritikerne noen gang kalt for hatende kristofobier?
Årsak/rettelse: kristofober.
Store deler av Norges befolkning lever med usynlige sykdommer som gjør at de ikke klarer å jobbe. På grunn av sykdommene sine blir de møtt med hån og fordommer, beskyldninger om latskap, og lav sosial status. I boken Men du ser ikke syk ut viser Ragnhild Holmås hvordan livet som usynlig syk oppleves, i håp om å bli møtt med mer forståelse i fremtiden.
Holmås deler ubeskjedent om hvordan livet som uføretrygdet, usynlig syk er. Vi får et innblikk i utfordringer fullstendig funksjonsfriske mennesker aldri trenger å ta stilling til. Som for eksempel tittelutsagnet «men du ser ikke syk ut». Hun viser oss hvor lite forståelse vi møter de usynlig syke med i samfunnet vårt.
Dette er ei bok som definitivt ikke skremmer deg vekk med lengden sin. På beskjedne 236 sider klarer Holmås å gi oss et unikt innblikk i hverdagen sin, og andre i samme situasjon som henne. Hun veksler mellom å fortelle sin egen historie, andre folk i hennes situasjon sin historie, og hun gjør det på en levende og engasjert måte.
Nettopp lengden på boka er faktisk en av styrkene dens. Hun klarer å gi mye informasjon, samtidig som hun stopper den tidsnok til at det ikke oppleves som kjedelig, sutrete eller for omstendelig. Samtidig som den er kort, føles det ikke som at hun har kutta ut relevant innhold for å holde lengden nede; man sitter igjen med et helhetlig og nyansert inntrykk av hvordan situasjonen oppleves for de som lever liv som hennes.
Spesielt et aspekt ved denne boka vil kunne være veldig øyeåpnende for mange lesere, nemlig kapittelet om uhvile. Der de som er i jobb gjerne drømmer om å kunne sove ut hver dag, ha all tid i verden til å slappe av og gjøre tingene de liker, klarer Holmås å levende illustrere baksiden av medaljen.
Hun har mye, nærmest ubegrensa tid, fordi hun er hjemme store deler av tiden. Hun kan sitte og se på Netflix i lengre tid, lese aviser og ligge lenge i sengen om morgenen. Hun skriver selv at det var dette hun drømte om da hun skrev masteroppgava si, og jobba med den ti timer daglig. Men som hun skriver; «Ting mister raskt smaken når de blir det eneste på menyen»
.
Hun forklarer at det ikke føles avslappende i det hele tatt, at hun er nødt til å gjøre dette for å komme gjennom hverdagen, selv om hun aller helst skulle kunnet jobbe eller gå ut med venner. Og dette møtes hun med fordommer for både av kjente og ukjente. Det som fra utsida kan se ut som å slappe av, blir nøyaktig det motsatte for Holmås og andre i hennes situasjon.
Holmås har ME, eller myalgisk encefalopati. Kort fortalt blir hun syk av for mye aktivitet. Men denne boka handler ikke bare om folk med ME, den handler om alle som blir møtt med fordommer og skam fordi de har sykdommer andre ikke kan se. Depresjon og angst for eksempel. Denne boka representerer alle som lider av sykdommer den alminnelige befolkningen ikke kan se eller forstå.
Dette er kanskje det viktigste med denne boka. Den gir ikke bare et innblikk i ett menneskes liv, men mange folk som går gjennom en del av de samme tingene. Og dermed er den en unik mulighet for de som ikke lider av usynlige sykdommer til å kanskje forstå litt bedre hvordan det livet er, og hvordan de skal håndtere det når venner eller bekjente er usynlig syke.
Men du ser ikke syk ut vil være en interessant bok for alle som lever med usynlig sykdom. Men om du er en av dem som ikke har opplevd og ikke forstår usynlig sykdom; om du møter usynlig syke med fordommer; om du ikke klarer å akseptere at usynlig sykdom er reell; Denne boka er for deg. Les. Lær.