Mjøsa rundt med mor

ei livsreise

Samlaget 2020 Innbundet

Ei annleis klassereise

Dette er ei forteljing om ei mor og ein son på biltur rundt Mjøsa. Bjørn Hatterud er homofil, funksjonshemma og klassereisande. Som tenåring drøymde han seg vekk frå heimbygda Veldre, nord for Brumunddal. På ein trimma moped tok han sine fyrste turar bort frå bygda, inn i fridommen.

Då han var 21 år gammal, flytta han til Oslo, der han har budd sidan. I tankar og samtaler reiser vi mellom fortida og notida, bygda og byen, mellom ulike lag av minne frå livet til ein bygdegut frå arbeidarkår, som har arbeidd seg inn i kunst- og kulturfeltet i hovudstaden.

Dette er ei forteljing om korleis ein aldri heilt kjem seg bort frå plassen ein voks opp. Boka er ei hyllest til ein oppvekst, ein generasjon, eit geografisk område og ikkje minst til ei mor.

Forlag Samlaget

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Innlandet Viken

Omtalt person Bjørn Hatterud

Språk Nynorsk

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Sakprosa 2020

Denne boka liker jeg veldig godt. Reisemetaforen brukes på flere nivå her: den fysiske reisen rundt Mjøsa med mor, den sosiale reisen som forfatteren har foretatt, og tidsreisen tilbake til forfatterens barndom, ungdom og tidligere familiehistorie. Ikke rart at undertittelen er "Ei livsreise". Annerledeshet og tilhørighet er viktige tema, og jeg liker den direkte og usentimentale måten forfatteren skriver om disse temaene på. Mye er gjenkjennelig, også for en person født med færre fysiske utfordringer enn forfatteren. For meg, som kommer fra samme kommune som forfatteren, og som kun er noen få år eldre, er det selvsagt mye geografisk og historisk gjenkjennelse i tillegg.

Underfundig. Rar. Artig. Mor og sønn kjører bil rundt Mjøsa. Mange refleksjoner om tettstedene rundt Norges største innsjø. Lettlest. Korte kapitler. Ordentlig god stemning i boka, hvis det går an å si noe sånt.

Denne vart eg litt skuffa over etter mykje bra kritikk. LItt for privat enkelte partiar, og ganske pratsam. Men også ein del kloke refleksjonar og tankevekkande til tider.

Å ha dårlig råd kan ha ein høg sosial pris

Når ein går slik du gjer, får ein blikk frå folk som ikkje kjenner ein. Måten du går på, får ungar til å peike eller snakke høgt om deg til foreldra. Heile bord på restaurantar kan snu seg etter deg. Når du har stokken, glanar ikkje folk på deg lenger. Stokken plasserer deg effektivt i kategorien skadd eller funksjonshemma. Når folk  har satt deg i riktig kategori, får du gå i fred.

Fleire av funksjonshemmingane mine er genetiske og arvelege. Legg til at eg kjem frå ein familie med diabetes, fleire tilfelle av kreft og hjarteproblem, tidleg demens og passe mykje sinnssjukdom. Eg plar seie at eg er ein haltande, genetisk søppelhaug. Ei komplisert sjel i ein komplisert lekam. Å spreie desse tinga vidare har eg ikkje sett på som eit must.

No er det ikkje lenger den som får i seg nok av mat, som er øvst på rangstigen. No er det dei som klarer å nekte deg sjølv mykje av maten. Der overvekt ein gong i tida kunne vere eit teikn på eit liv i overflod, er det no ein indikator på manglande evne til moderasjon, manglande danning og matkultur. Å ha ein overvektig kropp har for mange blitt eit teikn på at ein mangla sjølvkontroll. Det har heldigvis blitt skammeleg å være rasist i Noreg I dag. Det er sosialt sjølvmord å offentleg gjere narr av nokon med handikap. Samstundes er det framleis heilt ok for mange å påstå at feite folk er ekle

Det er eit slags hierarki rundt avhengigheit i samfunnet. Avhengigheit under kontroll, folk som drikk for mykje, sniffer kokain på fest eller et for mykje piller, men klarer å halde på fasade, status og arbeid, dei blir knapt ramma av stigma. Det er fyrst når det blir synleg for alle, at avhengigheita blir stigmatiserande

Målet er 65 bøker.

• "Mageboka - sju steg mot å like kroppen din" av Hilde Østby